Het inburgeringproces begint .... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu Het inburgeringproces begint .... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu

Het inburgeringproces begint ....

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

04 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Maandag 16 februari, 06.00 uur.. PIEEEEEEEEEEEEEEEEP, Ja daar gaat hij weer hoor. Altijd hetzelfde gezeur met zo’n wekker, ik moet mijn bed weer uit terwijl ik net zo lekker lag. Maar vandaag gaan we eigenlijk voor het eerst onze stageklas in en kennismaken met de mentor en kinderen. 7.15 uur aangekomen op onze stageschool. Hier worden we met een hartelijke en beleefde, ‘Goedemorgen dames’ begroet. We melden ons bij de directrice en Anne en ik lopen samen met de directrice naar de klas waar ik in kom te staan. De directrice haalt de mentoren erbij en we worden aan elkaar voorgesteld. Mijn mentor reageert meteen positief dus dat is al heel fijn. Ik sta al in mijn nieuwe stageklas met mijn mentor dus eerst maar even kennis maken. Het is een derde klas (in Nederland ong. groep 5). In mijn stageklas zitten 27 leerlingen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. Van te voren alvast gewaarschuwd, want het is geen makkelijk klasje. Dus ik ben benieuwd.
Mijn mentor vroeg of ik vandaag meteen kennis wil maken met de kinderen dus dan doen we dat maar. Ik heb niet echt iets voorbereid maar ach dat komt wel goed.
Tussen 7.30 uur / 8.00 uur, de school begint om 7.45 uur, komen de kinderen een beetje binnen wandelen. En ja dan staat er ineens een ‘bakra’ in je klas, dat is wel even anders natuurlijk.Tegen 08.15 uur legt mijn mentor de kinderen uit dat ik stage kom lopen in de klas. Er wordt ze verteld dat ze nu natuurlijk wel moeten laten zien hoe ze zich moeten gedragen, dat ze lief zijn voor mij, netjes gaan werken en alle lelijke manieren (zoals ze hier zeggen) buiten de klas moeten laten. Nu staren er ineens 27 paar ogen naar mij, dus ik zal me maar eens voor gaan stellen. Aan de kinderen heb ik een verhaal verteld over een oude Meneer uit Nederland waarin ook wat van mij terug kwam. Blijkt dat er niet vaak verhalen worden verteld in de klas, dus er komen al meteen verzoeken binnen voor nieuwe verhalen ;).
Na het verhaal nog even kort mijn hobby’s e.d. verteld en de kinderen vragen laten stellen. Ook heb ik wat vragen aan de kinderen gesteld en de kennismaking zit er wel op.
Ik had zo verwacht dat het vooral een dag van observeren zou worden, maar toch alweer een taal- en schrijflesje gegeven dus dat is dan ook weer leuk.
Bij thuiskomst natuurlijk meteen even de ervaringen weer gewisseld en daarna lekker relaxen, want morgen moeten we hopelijk voor de LAATSTE KEER op pad voor het MKV. De duimen gaan hier in ieder geval al rond dat het morgen echt geregeld is.
Ik ben vandaag, na ongeveer een week en lekke band gehad te hebben, toch maar eens naar de fietsverhuur gereden. Wat blijkt; heb ik niet eens een lekke band, heeft één of andere grapjas gewoon mijn ventiel losgedraaid en meegenomen. Ik voelde me toch een beetje blond moet ik eerlijk bekennen. Maar zoals er een mooi gezegde klinkt, alle ervaringen brengen wijsheid, kon ik ’s avonds Silke en Anne dan wel weer helpen. Ze belden en stonden met een lekke band bij de Ma-retraite Mall … Ja hoor ook geen ventielen meer te bekennen en wat toevallig dit ik nu net wist hoe dit moet. ;)

Dinsdag 17 feb, 07.30 uur de taxi toetert. Om 8.00 uur hebben we een afspraak bij de vreemdelingendienst een stuk buiten het centrum. Marijke en ik gaan alvast vooruit want de rest moest eerst nog even langs de bank. Aangekomen regent het ontzettend hard en staat er een rij van hier tot Tokio. Ook lekker. Maar na een paar minuten in de regen worden de deuren geopend en mogen alle stagiaires naar binnen. Dat komt goed uit. Wederom worden we van formulier naar formulier gestuurd om vervolgens mijn paspoort in te leveren. Na ongeveer twee uur wachten krijgen we eindelijk een nieuw nummertje voor de afhandeling, dus het begint er al op te lijken. Dan wordt er geroepen; NR 64!!!! Wij hebben 67 en 68 dus we zijn bijna aan de beurt. We zijn aan de beurt, er moeten nog een aantal papieren worden ondertekend, vervolgens alles nagelezen en overgeschreven worden en dan is het geregeld wordt ons verteld. We krijgen telefoon wanneer het helemaal klaar is. Er valt meteen een last van mijn schouders. Het is trouwens wel apart om te zien hoe hier alles nog werkt met een systeem van formulieren en papieren. Om het maar niet over de overvolle wachtkamer te hebben, dus toen we ons een weg naar buiten hadden gebeend waren we toch wel heel erg blij. Het is al te laat om nog naar stage te gaan, dus hebben Marijke en ik onze tijd verder maar doorgebracht in het Centrum van Paramaribo… zeker niet vervelend ;)

Woensdag en donderdag weer verder op stage. Ik heb woensdag nog niet heel veel les gegeven, af en toe wat lessen overnemen en afmaken dus dat is dan wel weer leuk. Het is eigenlijk ook pas de eerste week. Kan ik ook mooi wat observeren. Want het is toch weer een nieuw klasje. Donderdag echter al wel vanaf een uur of tien voor de klas gestaan en les gegeven aan de kinderen.

Vrijdag / donderdag rond 04.30 – 05.00 uur, het is in ieder geval al 20 februari. Ik schiet wakker, veel lawaai naast mijn raam. Honden die blaffen, ik hoor iemand lopen… en een paar tellen later een heleboel geschreeuw geroep en een super harde klap. Wat zou jij doen, ik laat die mensen maar lekker vechten ik kruip weer onder mijn deken.
Dan vliegt mijn deur in één slag open. Ja nu ben ik echt wakker. Na een heldere blik en een zucht van verlichting is het Tanja. ‘Laura, ze zijn iemand aan het arresteren!!’… mmm toch geen ruzie dan… Met dank aan onze oplettende buurvrouw en dappere buurman, is de politie een junk aan het oppakken die probeerde in te breken in ons mooie huisje. Onze huisbaas natuurlijk ook meteen erbij en alles is weer opgelost. Ik kan je één ding vertellen, ik vond het eigelijk best leuk om iemand opgepakt te zien worden, die probeert in te breken. En de politie is hier toch wel iets minder lief. :P

Vrijdag 20 februari, CARNAVAL……… om 16.00 uur worden Anne en ik op stage verwacht om alles mee klaar te maken voor de Carnavalsbazaar op stage. We hebben natuurlijk wel ons best gedaan om er goed uit te zien. Anne als tijger en ik als flowergirl, en deze combinatie zien ze hier niet vaak op de fiets rond rijden volgens mij. Dit resulteerde in een zeer lachwekkende rit naar stage. We waren een ietsepietsie laat, maar toch nog heeeeeeeel vroeg ;). De Bazaar begint om 16.30 uur, maar begint eigenlijk om 17.30 uur. We hebben wel heel veel plezier gehad en het was ook super gezellig. De leerkrachten waardeerden onze inzet en hulp heel erg. Zo erg dat ze zelfs dat we niet hoefden te helpen met opruimen :). Ik heb bij de disco gestaan en dit was zeer leuk. Ook is er nog een brassband geweest die echt SUPER goed waren.
’s Avonds lekker gestapt in Zsa Zsa Zsu, hier was de Mardi Gras party, zeker goed te doen!

Zaterdag 21 februari
Vandaag zijn we naar de carnavalsoptocht op het onafhankelijkheidsplein gaan kijken. Niet zo’n lange optocht als we in NL gewend zijn maar er hing wel een super sfeertje. Het zijn vooral de kinderen tot een jaar of 10-12 die verkleed zijn en mensen van Braziliaanse afkomst. In de kroegen ’s avonds liepen een paar mensen rond waar we over twijfelden of ze een carnavalspak aan hadden of niet ;). Maar we hebben vooral Anne haar verjaardag gevierd in de Starzz, la Caff en Zsa Zsa Zsu!
Zondag 22 feb, 11.00 uur, sta je dan in je pyjama ballonnen te blazen. Maar dat heb ik natuurlijk graag over voor mijn jarige huisgenootje. We hebben vandaag heerlijk gegeten bij een Italiaans restaurant. Maar vooral heb ik vandaag een TOP-mailtje met foto’s gekregen!!! Laura is aan het feesten in Suriname, maar ook lekker aan het carnavallen in TILBURG met mijn vriendinnetjes. Ja dat is magisch niet waar!?! Zie de foto’s als je me niet kunt geloven ;) want dat kan ik dan ook weer heel goed begrijpen. Echt helemaal top van jullie meiden!!!


Maandag 23 februari tot donderdag 26 februari. Even mijn stageweek samengevat.
Veel lessen gegeven, veel voor de klas gestaan, veel nieuwe ervaringen. Een stukje ‘onderwijscultuur’ opgedaan. Mijn mentor was twee halve dagen afwezig waarin ik de klas kon draaien dus dit was wel heel onverwacht maar super om te doen. Verder ook veel ervaringen gezien die thuis besproken konden worden met mijn huisgenootjes, die soortgelijke ervaringen opdoen op hun stageschool. De kinderen groeien hier in een totaal andere cultuur en met andere normen en waarden op. Er is dus ook geen vergelijking tussen Suriname en Nederland of Nederland en Suriname te leggen. Het is hier zeer leerzaam om stage te lopen en niet altijd makkelijk, maar ik ga echt met plezier naar mijn stage.
In het weekend is het klaslokaal geschilderd in een frisse lichtblauwe kleur. Dus maandag ben ik samen met mijn mentor aan de slag gegaan met het aankleden van het klaslokaal. Zelf heeft ze al kleedjes gekocht voor de tafels van de kinderen en het bureau. En we hebben de muren wat opgevrolijkt.
Ik ben op mijn stage verder gegaan met het invoeren van een beloningsysteem voor de groepen en individuele leerlingen. De kinderen reageren hier positief op, wat een stuk fijner werkt. Daarnaast samen met de kinderen en mijn mentor klassenregels gemaakt en deze ingevoerd.
Binnen de reken- en taallessen, geef ik nu ook enkele kinderen verlengde instructies en extra aandacht waardoor de leerlingen beter meekomen. Mijn mentor reageert tot nu toe overal heel positief op en dit is ook heel fijn samen werken. Donderdag moest ze achter naar huis want haar zoon was ziek geworden, dus heb ik verder de dag afgedraaid. Ik heb wat ‘actieve’ lessen met de kinderen gedaan. Meten in de realiteit, en werk samen beter. Zeer leuke resultaten en de kinderen waren ook zeer positief! Donderdag ook weer met de bus naar het schoolzwemmen en de officiële stagedagen zijn alweer om.

Woensdag 25 februari, 17.45 uur, tijd voor wat actie! Samen met Marcia naar de sportschool voor een lekker actief lesje steps. Ik moet zeggen het was heerlijk om weer actief aan het sporten te zijn. En zeker als je dan ook in de zon staat en de leraar er een lekker tempo opgooit!

Vrijdag 26 februari, excursie naar Torarica hotel, met de kinderen en mijn mentor hebben we een excursie gehad in het Torarica hotel.
De kinderen reageerden heel enthousiast toen ik op mijn fietsje aan kwam rijden en ook mee ging. De kinderen hebben een rondleiding gekregen op het terrein en een beetje achter de schermen mogen kijken. Bij de pier heb ik mijn fototoestel overgedragen aan de kinderen wat ze helemaal top vonden. En ik was natuurlijk een goed slachtoffer om gefotografeerd te worden. Toen kreeg ik nog de opdracht om de dolfijnen te fotograferen die de kinderen in de Surinamerivier zagen zwemmen. En ik moet zeggen, die wit golfslag lijkt ook zeer sterk op de vin van een dolfijn ;). Dus ook door deze fotograaf lukte het, jammer maar helaas, niet om de dolfijn vast te leggen. Haha.

Zaterdag 27 januari, weekend!! Eigenlijk zouden Eefke, Tanja, Marcia en ik vanochtend vroeg vertrekken naar Berg en dal. Maar dit gaat helaas niet door. Nu gaan we wel volgend weekend dus dat wordt helemaal top.
In de nieuwe planning hebben we zwemmen bij het vos, stappen in la Caff en Zsa Zsa Zsu opgenomen en dit is ons zeer goed bevallen. In de Zsa Zsa Zsu hebben we nog een deal gesloten met een jongen van de basketbal. Als wij (Marcia en ik ) morgen komen kijken, zorgt hij voor privé-zitplaatsen met een naambordje, eten en drinken naar wens ;). Dus dat is de planning voor morgen.

Zoals de titel verraadt, het inburgeringproces verloopt voorspoedig. Dus ik ben een beetje later met mijn verhaaltje deze keer. Maar toch nog best vroeg nietwaar?! ;)
Bedankt wederom voor alle leuke reacties en veel plezier met de foto’s ; http://picasaweb.google.nl/lauramattheeuwse/Week3En4Suri?authkey=Gv1sRgCJvs6YW497jTxQE#

Odi & bosi Laura

  • 04 Maart 2009 - 08:01

    Wilna:

    Leuk om weer de bevindingen van je te lezen. Blijven we een beetje op de hoogte. Wist niet dat je op en neer naar Tilburg was geweest. Leuk idee van je vriendinnen. Succes en tot de volgende keer.

  • 04 Maart 2009 - 08:29

    Thijs:

    Hoi flowergirl,

    leuk om te lezen hoe je same nmet je mentor de klas aan het oppimpen bent. Langzaam maar zeker! En dat zal zeker rendement opleveren zodra je de klas zelf hebt. Veel plezier, zorg voor wat extra losse ventielletjes, dan kan je niks gebeuren.

  • 04 Maart 2009 - 13:14

    Lenne:

    Echt gaaf..weer die verhalen en de foto's..Zondag ging het er al over wanneer het nieuwe verhaaltje weer zou komen, want we waren weer benieuwd. We hebben een gedeelde 3e plaats gehaald met het korfbal, met het 2e...dat is wel erg leuk...
    Xx

  • 04 Maart 2009 - 13:45

    Carlijn:

    Weer een super verhaaltje om te lezen! Echt fijn dat het zo goed gaat op stage en je veel nieuwe dingen kunt toepassen bij de kinderen!

    Ga zo door en geniet vooral!
    Dikke Kus

  • 04 Maart 2009 - 13:49

    Marc:

    Hey Laure,

    Flinke lap tekst heb je getypt! Maar klinkt allemaal wel goed;). Ik zit over 3 dagen alweer op de helft van mijn stage!! Wens je nog heel veel plezier maar dat gaat helemaal goedkomen!

    XXX Marc.

    p.s. let voortaan op je ventiel;)

  • 04 Maart 2009 - 17:05

    Ansfrie:

    Hoi Feestneus,
    Het maakt jou, zo te zien, niet uit waar je bent. Overal is het feesten geblazen. Hier is het ook heel gezellig geweest met carnaval. Het idee van die vriendinnen om jou mee te nemen "op plaat" met carnaval was ook heel leuk. Ze hebben je zelfs af en toe drinken gegeven wist je dat? Koken doe je daar ook regelmatig niet? Echt Surinaams? Als je weer thuis bent mag je wel eens voor ons komen koken. Ik betaal de boodschappen, en jij kookt samen met mij. Nodigen we jullie mam en Reske ook uit oké? Ik hoor het wel weer. Heel veel plezier daar en pas goed op jezelf. Groetjes ook van Dries, Hidde en Lynn

  • 04 Maart 2009 - 17:23

    Dorien :

    Hoi Laura,
    Heel erg leuk weer om te lezen wat je allemaal meemaakt. De foto's zijn ook erg leuk. 't zijn goeie fotografen hoor de kinderen uit je klas. Fijn dat je 't ook zo naar je zin hebt op stage. Geniet er nog van xxx mam

  • 04 Maart 2009 - 18:28

    Inge:

    Hee Laura!!

    Echt zo vet als je dat allemaal leest! Geniet er maar lekker van!

    xx

  • 04 Maart 2009 - 19:03

    Martien.:

    Laura,

    Jou "skon" vehalen zijn voor mij een excuus om steeds erg lang achter de computer te blijven.
    ps.over een week krijgen we jonge geitjes,Martien.

  • 05 Maart 2009 - 07:18

    Marloes :

    Weer een leuk verhaal meis. En ook weer leuke foto's! Je ziet er goed uit, al een lekker kleurtje :D (lees: ik ben stikjaloers ;))
    In Tilburg wordt er nog over je gepraat haha

    Tot mails/bels

    Dikke kus

  • 05 Maart 2009 - 17:31

    Sanne K:

    Heej meis,
    weer ontzettend leuk om wat van je te lezen. Toch gek om dan te lezen dat jij elke dag wel weer wat nieuws/bijzonders meemaakt en dat je dan zelf vrij weinig aparts terug te melden hebt.
    MAAR... zo hoort het ... het zou niet goed zijn als het andersom was.
    xxxx

  • 06 Maart 2009 - 09:57

    Liesbeth:

    Hoi Laura,
    Leuk jouw verhalen, het leest ook fijn.
    En we kijken de foto's en zien dat jij en de andere veel plezier hebben, dat doet ons ook goed.
    Het weer is hier nog niet alles, maar omdat deze week de eerste lammetjes zijn geboren krijgen we toch 'n lentegevoel.
    Ook nog bedankt voor je kaart. Ik ga nu naar Opa.
    Die map met jouw verhalen,was echt een goed idee, hij kijkt er veel in.
    Laura het beste,
    kus jan en liesbeth.

  • 08 Maart 2009 - 12:51

    Mieke:

    Hallo Laura het doet me goed om al die leuke verhalen van jou te lezen.Het lijkt me wel super gezellig,wat jullie zo al doen.Nou geniet er maar lekker van. grtjes van Henk Tim Niels en mezelf doei.

  • 10 Maart 2009 - 14:44

    Sanne8:

    heey, weer superleuk! leuk gezicht al die schattige kindjes (ookal ben ik niet de grootste kindervriend) hoe is het met mijn bloemetjes?
    xx

  • 10 Maart 2009 - 15:29

    Kristel Van De Vliet:

    Hey Juffrouw Laura!
    Wat leuk om te lezen zeg, wat je allemaal meemaakt daar! Lijkt me echt een superheerlijk klimaat. En zo te lezen ben je echt een aanwinst op school daar! Dat ze daar niet werkten met een beloningsstysteem en regels? Goede ideeen zijn dus wel welkom, leuk om te lezen. Geniet ervan, want de tijd vliegt voorbij, en zeker voor jou denk ik, als het allemaal zo geweldig is!

    Heel veel groetjes, liefs, Kristel (die op dit moment meer rustend girl is, dan actief!)

  • 10 Maart 2009 - 16:34

    Sanne Greijmans:

    Lauraa..!!

    phoo nou ben ik nog jaloerser dat je daar zit!! wij zijn alweer meer dan een week thuis, maar wil zo graag terug!

    zie ik jou foto's en dan kan ik alleen maar denken, daar ben ik ook geweest! wil weer terug ;p haha

    meisje nog een hele fijne tijd daar! zal je zeker wel lukken.
    Je maakte zeker de indruk op me dat je het er naar je zin had.. Hoe was het trouwens in Brownsberg geweest? Wakker geworden door het geluid van brulapen?
    hopelijk vertel je er iets over in je volgende verhaal.. Tip wat je zeker nog moet doen in Suriname is naar Galibi en dan schildpadden gaan kijken!!!!

    x Sanne

  • 10 Maart 2009 - 18:55

    Marjo:

    Ha die Laura,

    wat hoor ik nu op het nieuws, kun je in Paramaribo pootje baden ? Als je er op je fiets maar door kan.
    Hier alles ok.

    Groetjes, Kees, Marjo, Koen en Niki.

  • 11 Maart 2009 - 13:36

    Nuur:

    Hee Laurax!

    Wat een leuk verhaal weer! Aan je verhaal te lezen gaat het allemaal goed met je en heb je er geen één seconde spijt van dat je aan deze stage begonnen bent! Dat is echt super.
    Gelukkig is die inbreker meteen opgepakt, zou er een stuk enger uit hebben gezien als hij in jullie huisje geweest zou zijn!
    Mooie foto's, ik kijk uit naar je volgende story..die lees ik dan denk ik vanuit Mallorca. Vandaag over 1 week vertrek ik, dus schiet lekker op!

    Xje

  • 12 Maart 2009 - 07:22

    S-A(nn):

    Hej meis..
    Ik zit hier met een big smile jou verhaal te lezen. Echt super leuk hoe je het allemaal verteld en fijn om te horen dat je al aan het inburgeren bent! Je stage klinkt ook heel erg leuk en fijn en leerzaam dat je al veel hebt kunnen doen! Succes met alles en tot je volgende verhaaltje.. Liefs en dikke kussen Ann

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 29 Nov. 2008
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 32024

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: