De stage begint................ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu De stage begint................ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu

De stage begint................

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

09-februari-2009, 7.00 uur, Anne en ik staan klaar om te vertrekken naar onze stageschool. Vanaf vandaag gaan we als het goed is in alle klassen observeren zodat we gedurende de week of aan het einde een stageklas kunnen kiezen.
07.15 / 07.20 uur aangekomen op stage. We hebben de leerkrachten gegroet, en nu op naar de directrice om even precies te informeren wat de bedoeling is vandaag.
“Dames?” ‘Ja.’ “De onderwijzeres van de klas waar jullie vorige week les hebben gegeven, heeft vandaag en morgen ook nog twee vrije dagen.”
Ja ook jullie voelen hem al aankomen zeker ;)
“Zou ik nog eenmaal een beroep op jullie mogen doen en zouden jullie vandaag en morgen samen in de klas willen staan?” “Als jullie dan niet met jullie doelen in de knoop komen natuurlijk!”
09-februari-2009, 07.45, de directrice laat de bel klinken, en onze tweede dag in klas 4a kan beginnen. Anne en ik lopen naar de klas, waar de kinderen ons groeten. Eerst maar even aan de kinderen uitgelegd dat we vandaag en morgen nog bij ze in de klas zijn om les te geven.
Gelukkig waren de kinderen daar ook blij mee ;), dus wij maar meteen even de regels voor de komende dagen uitleggen. Benieuwd of ze ons dan nog zo leuk vinden :P
We hebben in deze twee dagen weer veel lessen gegeven aan de kinderen zonder al te veel voorbereiding. Wat je wel direct heel goed merkt is dat er een heel groot verschil is tussen het klassenklimaat in Nederland en hier in Suriname. Ook merk je een verschil in waarden en normen binnen de klas en de school.
10-februari-2009, 7.00 uur, ja ook vandaag weer op naar stage om les te geven in 4a. We moeten vandaag beginnen met een muziekles is ons verteld. Dus Anne en ik een liedje bedacht zodat we dit aan de kinderen kunnen leren. Wij zijn gegaan voor I like the flowers. Een goed in te studeren liedje, waarbij we de kinderen ook nog in canon kunnen laten zingen. Want een liedje uit het muziekboek op school is een beetje lastig, aangezien ik in de afgelopen dagen nog geen Surinaams / Sranantongo kan spreken. ;)
De kinderen waren heel enthousiast en stonden er zelf van verbaasd, dat ze binnen tien minuten het lied al konden zingen, en waren hier behoorlijk trots op.
Toen hoorden we dat een Surinaamse stagiaire na de pauze ook een muziekles kwam geven, dus ja dan maar 2x muziek. Ik heb eerst maar aan deze stagiaire gevraagd of ze het niet erg zou vinden als wij blijven kijken. Nee hoor dit vind ze niet erg dus wij blijven gewoon in de klas. Ze moest alleen nog even op haar stagebegeleider wachten. Toen kwamen er nog drie andere stagiaires binnen en de docente die allen kwamen kijken, dus dan sta je ineens met zn zeven in de klas. Ze begon met het geven van haar muziekles, de docente hielp haar en opeens zwaaide ze een keer in de lucht. Ze stond op liep naar buiten en alle andere stagiaires achter haar aan in het midden van de les. Anne en ik keken elkaar eens aan en dachten dat ze zo wel terug zouden komen….nou niet dus. Wij een beetje verbaasd achter gebleven in de klas, en vervolgens maar weer doorgegaan met ons programma. Verder geen stagiaire of docente meer gezien……
Met de kinderen hadden we maandag ook de afspraak gemaakt dat als we tijd over hadden en er goed gewerkt werd, wij zouden zorgen voor een leuk spel. Maandag had ik de kinderen het spel levend-memorie geleerd. Dit bleek een schot in de roos, dus toen het dinsdag ook tijd was voor een spelletje, hoefden wij geen spel meer uit te leggen, de klas was het er unaniem over eens, het moest levend-memorie worden. Dit was dus wel heel leuk.
10-februari-2009, 12.30 uur, de bel gaat. Deze twee dagen zijn zo ontzettend snel gegaan maar wel heel leuk om te doen, dus ook wel weer jammer dat de bel gaat, maar er komen nog genoeg stagedagen ;). Ik heb wel al een paar tekeningen van kinderen gehad dus dat is dan ook wel weer heel leuk.
Ook heb ik deze dagen nog een nieuwe ervaring op gedaan. Fietsen door rivieren… nou ja eerlijk gezegd ondergelopen straten. Als het hier een paar dagen goed regent lopen vele straten onder water. Zo ook 80% van de straten van onze stageschool naar huis. Dus tot je enkels in het water en fietsen maar. Ach hebben we dat ook weer eens meegemaakt, het was eerlijk gezegd nog best leuk!

10-februari-2009, 18.00 uur, tijd om te helpen bij het koken van mijn eerste Surinaamse gerecht. Marcia en ik gaan op naar de winkel om boodschappen in te slaan, om samen met Andrés te koken vanavond. Jawel het wordt zoet-zure kip, met rijst en groenten. Ook de eerste dag hebben we dit gegeten en smaakte zeer goed.
Aangezien wij alle twee ontzettend goed wisten wat we allemaal nodig hadden zijn we maar drie keer op en neer naar Ruben gelopen om wat boodschappen te halen en toch maar een paar keer met Andrés gebeld, dat we wel alles goed zouden voorbereiden natuurlijk.
18.30 uur, voorbereidingstijd!!! Wat kunnen we doen?! Groenten snijden, rijst van in de rijstpan, en de (hele) kip moet vast gesneden worden. Jawel de drumsticks, vleugeltjes en borststukjes moesten we apart proberen te houden. Marcia zag dit niet zo zitten, dus mocht ik nu mijn slagerskunsten ook hier in de praktijk brengen hahaha. Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Hier hebben we gelukkig ook wat grote messen dus het viel niet tegen. Wij vinden dat we het goed hebben gedaan ;). Nu in het azijn en in het water… Ook heeft Marcia de groenten ondertussen gesneden dus wachten op Andrés.
19.00 uur, tijd om te koken….. Maar helaas is de stroom en het water uitgevallen bij ons, dus met alle potten en pannetjes over straat en op naar buurman. Want daar mogen we onze maaltijd klaarmaken.
20.30 / 21.00 uur, etenstijd.. we horen alleen maar complimentjes, dus onze eerste, (bijna zelf bereide) Surinaamse maaltijd is geslaagd denk ik zo ;)

11-februari-2009, woensdag en tijd om te observeren op stage. Vandaag hebben we in de klassen 1 tot en met 6 geobserveerd, behalve in de 5e klassen want hier was geen tijd meer voor. Maar het was echt heel leuk om te zien hoe er in de verschillende klassen les wordt gegeven. Morgen moeten we onze keuze doorgeven voor de voorkeurklas en ik twijfel nog heel erg…. De directrice zei ook tegen ons, slaap er maar een nachtje over en dan hoor ik het morgen wel.

11 / 12-februari-2009, 04.18 uur, wat zal ik doen? Klas 1 of toch klas 4 of toch nog klas 2 en toch gaan voor een 6e klas want dit was ook wel super vet…… ik weet het nog niet… nog steeds niet…..zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

12-februari-2009, 07.00 uur, op naar stage. We beginnen met een gesprek met de directrice. Hier hoorde ik dat het niet mogelijk is om in een zesde klas stage te lopen omdat in Suriname de regel is dat in de examenklassen geen stage gelopen mag worden. Nu werd de keuze al een stuk makkelijker. Anne en ik hebben alle twee onze voorkeur aangegeven en we horen maandag of dit ook echt zal kunnen. Dus ik ben benieuwd.
Verder zijn we met de 3e klassen mee gaan kijken bij het schoolzwemmen, en hebben we nog even geobserveerd in de vijfde klassen.
Maandag krijgen we te horen in welke klas we officieel komen. Ook heb ik vandaag gevraagd naar de stage in het binnenland, in de bush bush zeg maar, voor één of twee weken. Ook hier horen we maandag meer over, dit zou wel echt super gaaf zijn natuurlijk!!
Daarnaast zijn we een beetje aan het brainstormen of we nog een reisje buiten Suriname willen maken en hoe we dit gaan doen en waarheen.

13-februari-2009, tijd om de hele dag binnen te blijven …… Dacht het niet, ook al is het vrijdag de 13e, het is na een wat regenachtige week, super mooi weer. Alleen moeten we eerst naar de vreemdelingendienst toe, voor verder afhandeling van het MKV.
08.45 uur, in de taxi en naar de vreemdelingendienst. Na een ritje van ruim 25 minuten aan gekomen, toch maar goed dat we niet zijn gaan fietsen. Wat krijgen we te horen!?! We moeten eerst een aanvraag invullen en geld over maken, daarna kan het pas afgehandeld worden. Het zal ook eens niet zo zijn… blijkt dat je dus gewoon nog een keer dezelfde aanvraag moet doen als we al in NL hebben gedaan alleen dan nu met wat minder papieren :S. Een punthoofd begint te groeien…
Dus een tweede afspraak staat nu voor dinsdag om 8.00 uur dus hopen dat het dan wel allemaal afgehandeld kan worden.
11.00 uur, we zijn weer allemaal thuis en voor de rest van de dag staat White Beach gepland… Dat betekend heel de dag zonnen / zwemmen in de Surinamerivier op een mooi wit strandje tussen de palmbomen. Iemand een beter idee???? “Nee ik dacht het ook niet! :D”
Het was ook echt een super dag, om 19.30 uur de taxi terug en daarna even langs Joosie voor ons eerste officiële Surinaamse Roti.

14-februari-2009, zaterdag, valijntijnsdag, grote poetsdag.
Het kan wel zo zijn dat we nu twee weken in huis zitten, maar wij zijn niet zo’n smeerlappen als hoe het er in sommige stukken van het huis uitziet.
14.30 uur, grote schoonmaak. Met z’n zessen volop aan het poetsen. Muziekje aan, emmertjes, sopjes, schuursponsjes in de aanslag.
We hebben gezwoegd je wil het niet weten, alle muren, vloeren, wc’s, douches, kamers, keuken, huiskamer, geschrobd en gepoetst van onder tot boven. Aan de schuursponsjes en doekjes hadden we niet altijd genoeg, dus ook maar gebruik gemaakt van de afwasborstel en een mes om het vuil weg te krabben. Voor de before en after zie de foto’s!!!
18.30 uur, uitgeteld van het poetsen even met een glaasje water op de bank…. Maar we moeten ons zo weer klaar gaan maken om uit eten te gaan met de studiegroep van de Kempel die vandaag aankomen. We hebben afgesproken om te gaan eten bij een restaurant met Surinaams buffet. Aangezien ik me nog herinner hoe brak ik twee weken geleden was, ben ik benieuwd welke diehards ook nog mee gaan stappen op deze Valentijnsdag, haha.
Er was gereserveerd tussen 19.30-20.00 uur, dus wij keurig op tijd om 19.55 in de taxi en op naar het restaurant.
20.15 uur, geen studenten.
20.30 uur, nog geen studenten, dus maar even bellen. Ja we zijn onderweg, bijna in Paramaribo en komen zo snel mogelijk.
20.45 uur, jaaa de studiegroep is gearriveerd, dus het buffet kon worden geopend. Er was Pom, een traditionele kippastei, rijst, kousenband, kip.
Na het eten gingen wij lekker stappen, Art, Jeroen en Frans waren de diehards en gingen nog gezellig met ons mee. Tegen 01.00 en 02.00 uur gingen ze maar richting hotel en bed en wij nog even lekker verder stappen. We konden even geen taxi bereiken, maar Sharif (onze huisbaas) kwam ons met alle plezier halen om nog even lekker door te gaan in de Zsa Zsa Zsu.
06.00 uur, aangekomen bij ons huisje.. de wekker zet ik met alle plezier op 08.30 uur. Morgen staat ons namelijk een reisje te wachten naar Marons in het dorp Marcellcreek, in Brokopondo.

15-februari-2009, 08.30 uur, PIEPIEPIEPIEPIEPIEPIEPIEPIEPIEPIEPIEPIEPIEPIEPIEP.
Mmmmm wakker en ik heb een beetje het idee dat ik pas 5 minuten in mijn bed lig. Ach ja we doen het allemaal zelf ;). Vandaag gaan we naar Marcelkreek. Hier komt oorspronkelijk een jongen vandaan die we kennen via Sharif. Vandaag wordt in Marcelkreek het nieuwjaar gevierd. Men gelooft hier in de natuur en de krachten van de natuur. Het zijn i het geloof dus Heidenen. Het oudjaar wordt wel 31 december gevierd, net als in NL. Vandaag wordt echter het nieuwe jaar gevierd. Men heeft de hele dag feest, danst zingt en gaat in traditionele kleding. Aan het einde van de dag, rond 18.00 was met zich in een kreek met kruiden om alle kwaad van 2008 van zich af te wassen en fris en met goede hoop 2009 in te gaan.
Ik kan je zeggen het was echt super om dit een keer mee te maken. Veel geleerd van de cultuur van deze mensen vandaag. Op zulke dagen kom je er nog eens achter hoeveel verschillende mensen er zijn en hoeveel we van elkaar kunnen leren. Daarnaast hebben we lekker meegedanst, met wat kinderen gespeeld en heb ik mijn ogen ook uit gekeken en genoten van de live muziek door Surinaamse muziekkanten. Tegen 18.00 uur, stopte de muziekkanten, kwamen naar buiten en speelden weer verder. Iedereen liep in een stoet dansend achter de muziekkanten aan. Men gaat op weg naar de kreek om zich te baden.
Hierna weer drie uur over bauxiet- en binnenwegen terug naar Paramaribo. Ik kan je vertellen met twee uurtjes slaap en het gevoel drie uur op een hobbelpaard gezeten te hebben, val ik na een heerlijke douche lekker in slaap.

Zoals beloofd nu weer nieuwe foto's. Foto's van het vorig bericht http://picasaweb.google.nl/lauramattheeuwse/InHetDiepeDolfijnentripWeek1?authkey=X3LqISOshHE#
en van nu http://picasaweb.google.nl/lauramattheeuwse/Week2WhiteBeachMarcellcreek?authkey=2feSoD4WYpM#

Allemaal bedankt voor de lieve berichtjes de afgelopen tijd en tot het volgende verhaaltje!
Dikke kus!

• 17 Februari 2009 - 11:30

Myrthe:

Nou jij vermaakt je daar dus echt wel! Wat een mooi verhaal zeg..en wat een ervaringen! Echt leuk om zo op de hoogte te blijven=D

even over het 2e;) We hebben van rosolo gewonnen! Dus misschien komen we nog een plekje hoger te staan!Joehoee!!

Maargoed, Ik spreek je wel weer!
    Kus Myrthe

• 17 Februari 2009 - 13:01

Dorien:

Hey laura, bedankt weer voor het geweldige verhaal!!! Ik heb het met heel veel plezier gelezen. Ook de foto's zijn super. heel veel groetjes xxx mam

• 17 Februari 2009 - 13:52

Marloes :

sUUper verhaal
    sUUper foto's
    sUUper Laura :D:D:D

Ik mis je, en ik mail je snel!!

• 17 Februari 2009 - 13:55

Carlijn:

You've got mail! ;)

I love your pictures and your stories!
    En echt super om je zaterdag even aan de telefoon te hebben gehad!

Ga zo door, je doet t geweldig!
    Dikke Kus

• 18 Februari 2009 - 15:40

Robert:

Wauw Laura, klinkt gezellig! :D
    fijn dat jullie het zo leuk hebben.. aan de foto's te zien heb je over het weer ook niks te klagen.. warme regen neem ik aan?
    Supervet allemaal! Groetjes aan de rest!
    xx Robert

• 19 Februari 2009 - 20:46

Kees En Marjo:

Ha Laura, gaat goed met jou daar. Vanmiddag jullie mam gesproken, was ook enthousiast over jou belevenissen. Geniet ervan. Wij gaan komende dagen carnavallen maar voor jou is het ook een groot feest daar in Paramaribo en Carnaval hier duurt maar 4 dagen !

Groetjes uit het koude Oirschot.

• 22 Februari 2009 - 09:16

Nuri:

He Lautje,

Wat een leuk verhaal weer. Ik lees dat je het écht heel erg leuk vind daar en dát is nou juist de bedoeling. Wat een vreemde stagiaire om zomaar de klas uit te lopen, miss wat zenuwachtig als er 7 mensen staan te kijken? Hihi..
    Je hebt ook weer leuke foto's er op staan!
    Geniet nog maar flink, want de uitwisseling is nu ook bij jullie toch? De studenten van de Kempel? Doe Sanne maar de groetjes van mij!

Dikke kus, Nuur

• 22 Februari 2009 - 09:38

Thea:

He Laura super dat het allemaal zo goed gaat,en zorg er voor dat je veel lol blijft maken. Carnaval is begonnen heb gister moeten werken ,maar ga er vandaag tegen aan.veeel gr.van ons allemaal.

• 23 Februari 2009 - 16:29

Anja:

hey Laura,
    super om je zo te volgen
    je vermaakt je prima zo te lezen. nog veel plezier en de muzikale groeten uit lennisheuvel

• 23 Februari 2009 - 17:31

Corrie:

Hey Laura.
    Ik volg al een tijdje je verhalen,ik vind dat je mooie verhalen schrijft. Je hebt je roeping gemist. Zeggen ze ooit. Misschien doe je dat er straks gewoon even bij. Jij hebt het maar getroffen daar.Mooi land Lekker eten, fijne school om je stage te doen. Geweldig.
    Groetjes Corrie

• 24 Februari 2009 - 14:48

Ome Dries:

Hee laura, na vierdagen hou ik het voor gezien. Tante Ansfrie moet nog een paar uur mee gaan blazen met je weet wel "EIGENWIJS". Maar we hebben een fantastische Carnaval gehad en nu morgen weer vol aan de bak bij WSD = Wij Schoffellen Door,of Weer Schoon Dus!!! Doei en Houwdoe XXX Ansfrie Dries Hidde en Lynn

• 25 Februari 2009 - 08:25

Jet.:

Hallo meiden,
    Ik zie het wel,jullie maken het daar wel.
    Laura je schrijft leuke verhaaltjes.Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt.Weet je al wat er aan de hand was met die stagiairs en hun juf?Ik vind het knap dat je nog tijd hebt om je belevenissen op de site te zetten Doen jullie dit allemaal tegelijkertijd groetjes van ons allemaal.

• 27 Februari 2009 - 08:29

Visje:

Heeej Laura,

Wat een superleuke verhalen en foto's zeg!!! Moet wel erg gezellig zijn daar... Geniet maar lekker van het weertje, want hier is het nog steeds niet veel! Brrrrrrrr!!
    Geweldig hoe je iedereen op de hoogte houdt. Als je je verhalen leest is het af en toe net alsof je er zelf bij bent! Toppie!!

Groetjes Dorien

• 27 Februari 2009 - 08:41

Anneke:

Hej Lau!
    Super leuk om je verhaal te lezen! Ik heb er even een paar minuten voor uitgetrokken ;) En dat eten mmmhh, echt heerlijk lijkt me! Is stage zoals je het verwacht had? Erg leuk dat de kinderen je spelletje zo leuk vinden.. Suc6 met je competenties! En een fijn weekend, dat zal zeker uit zonnen en lekker eten bestaan. Bij ons in Z-A tenminste wel.. heerlijk op het strand relaxen en dutjes doen en morgenavond lekker stappen.. FF helemaal losgaan! Heb er zin in..
    Dik Soen, Ann

• 27 Februari 2009 - 13:41

Rens:

Hey Laura,

Leuk om jullie avonturen te lezen! Je hebt al heel wat meegemaakt als ik dat zo zie ;) Wij hebben net carnaval gehad, dat was ook weer leuk! Heel veel plezier nog daar en natuurlijk de groeten aan Anne :)

Xx

• 03 Maart 2009 - 11:14

Yvonne Van Rijt:

Ik vind het fijn dat het daar zo goed gaat. je mag best trots op je zelf zijn dat je de kinderen zo snel iets kunt leren en entosiast te krijgen nog een hele fijne stage tijd groetjes van ons allemaal