jA DAAR GAAN WE - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu jA DAAR GAAN WE - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu

jA DAAR GAAN WE

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

03 Mei 2009 | Suriname, Paramaribo

Zo daar zijn we weer, en dit keer met goed nieuws!!! Ik kan naar het binnenland!!! Maandag 4 mei zullen de leerkrachten terugkeren naar het binnenland, dus ook wij zullen dan direct vertrekken. Hoogstwaarschijnlijk gaat de school dinsdag open en anders zeker op woensdag! Het dorpje waar ik heen ga heet Ligorio. Voor degene die benieuwd zijn waar het precies in de jungle ligt, check even tussen de foto’s, daar heb ik een plattegrondje tussen gestopt! ;)
Dit is dan ook gelijk de reden van een extra weekje vakantie tussendoor en dit extra verhaaltje :P. Want ik ben er nu al bang voor dat mijn volgende verhaal toch al wel een heleboel spannende gebeurtenissen zal bevatten, dus om jullie ogen enigszins te sparen :D
En tja, Thea om even terug te komen op je reactie (super bedankt daarvoor trouwens, dit zal je weer een beetje goed doen. (Laat ik nu niet vergeten te melden dat ik super trots (en ook jaloers) op jullie allemaal ben en blij ben met de verslagen die ik steeds krijg! Pak ook even die laatste puntjes ;))
Ook alle anderen, het blijft super leuk om reacties en wensen te krijgen!!

Zo nu beginnen we dan ook maar meteen met zaterdag 25 april. Samen met Tanja vormde ik de afgelopen week de ‘harde – we gaan gewoon van woensdag t/m zaterdag op stap – kern. Dus vonden we zaterdagmiddag een uitgelezen moment om even heerlijk bij te komen. Na dit lamballen op de middag besloot ik toch over te gaan tot wat meer actie. Dus op zoek naar mijn sportkleren (ik heb ze ondertussen al twee weken niet meer gebruikt :s maar ja ik heb ook vakantie :P), een handdoekje en een flesje water. Alle spulletjes bij elkaar, en op de fiets duimen dat de sportschool open is op zaterdagmiddag om kwart over 4 in Suriname!! Aangekomen zie ik gelukkig twee open deuren, maar helaas ook twee open deuren tot 17.00 uur. Dus snel naar boven om mezelf nog even over te geven aan de heerlijk haperende loopband, en de piepende crosstrainer. ’s Avonds zijn Anne, Tanja en ik samen met de buurman nog heerlijk richting ZsaZsaZsu gegaan.
Wat een genot en wat een geluk, stap ik ’s morgens m’n bed uit en kan ik heerlijk ontbijten in het zonnetje op ons eigen terrasje…Wat wil je nog meer?!? Jawel, ik wil nog meer, ZWEMMEN!!!!!! Dus op naar het zwembad met Eef, Marijke, Silke en Anne.

Maandag 27 april, vandaag staat weer mijn ‘favoriete’ klusje op het programma; kamer opruimen!! Het is ook wel een beetje nodig moet ik zeggen. Nadat ik vorige week al mijn was keurig had gewassen, gestreken en opgehangen en mijn kamer had gepoetst omdat ik naar het binnenland zou gaan, was hier helaas niets meer van te zien :S. Dus ja eigen schuld, dikke bult zullen we maar zeggen. Verder heb ik vandaag een paar uurtjes nuttig achter mijn laptop besteed, ja het was ‘hogeschooldekempelactiedag’! En jawel ’s avonds weer wat sportkleren, een flesje water en een handdoekje bij elkaar sprokkelen en ik ben klaar voor een flink uur tai-bo. Maar wat gebeurt daar tijdens de les, moet de leraar zomaar weg. Ooh wij moeten gewoon eventjes doorgaan totdat hij terug is. Oké doen we dat!! Mm na een aantal minuten heffen, schoppen en kicken naar voren en naar achter beginnen we toch wel wat moe te worden in ons rechterbeen. Wanneer Krisje en ik om ons heen kijken zijn we ook nog de enige actievelingen dus, ook wij gaan over op het marcheren. Een minuutje later verschijnt daar een vrolijk gezicht… sorry het duurde iets langer :S. Maar wederom een heerlijk lesje!

Dinsdag 28 april; PIEEEEEEEEEEP daar gaat hij weer, maar deze keer was ik al een paar uurtjes wakker :D. Vandaag is het fietsdag! Eefke, Tanja en ik, gaan op de fiets naar Mariënburg; dit is een oude plantage. Er staat nu nog een vervallen fabriek. De fabriek werd geopend in 1802 onder leiding van de koloniale Nederlanders. Er werd witte en bruine suiker en rum geproduceerd. In 1974 droegen de Nederlanders de fabriek voor een symbolische 1 florijn over aan de Surinaamse staat. In 1987 werd de fabriek failliet verklaard en werden de arbeiders de straat op gezet. Bij de fabriek ligt 2000h grond, de inwoners van Mariënburg mogen hier echter niets op verbouwen vanuit de Staat.
Ook gaan we naar Frederiksdorp; ook een voormalige suikerplantage. Deze plantage is echter zeer goed onderhouden door lokale mensen en de staat. De koloniale huizen zijn volledig in gerestaureerd en verzorgd.

De fietstocht is een flink aantal kilometers, maar we hebben heerlijk zonnig weer. Dus eerst goed insmeren, zonnebril en drinken mee en dan hups op de fiets. Eerst naar Leonsberg, daar met het bootje over naar Nieuw A’dam, dan op de fiets naar Mariënburg, daar met de korjaal naar Frederiksdorp, rondwandelen over de plantage, terug naar Mariënburg, op de fiets naar de oude suiker- en rumfabriek en de oude bijbehorende plantage (suiker, rijst,), vervolgens terug naar Nieuw A’dam, met de korjaal naar Leonsberg en weer terug naar Paramaribo.

Woensdag; Laatste keer stage bezoek en de stad in, sporten met Anne Ja thea ;)
Vandaag ga ik dan echt voor aller aller aller laatste keer naar mijn stageschool. Samen met Anne ga ik afscheid nemen van de leerkrachten en duik ik nog snel even mijn klas in! Als eerste afscheid van de directrice en daarna de leerkrachten. Zo hartelijk als we werden ontvangen worden we nu ook bedankt en gedag gezegd. Als laatste nog even naar mijn klasje, toe we binnen kwamen kreeg ik een heus ‘popsteridee’ onthaal. Hoe vaak me vandaag is gevraagd om te blijven weet ik al niet meer. Dus nog veel knuffels, boxen, high-fives, en foto;’s gemaakt. Ook kreeg ik nu weer een kadootje. Een super mooi zelfgemaakt boekje waar alle leerlingen iets in hebben gemaakt en geschreven :D:D:D. Echt SUPER!!!
Thuis gekomen nog even verhalen uitgewisseld en even snel de stad in. En jawel Thea, ’s avonds naar de sportschool voor de oude vertrouwde stepsles! Gelukkig wilde Anne ook mee vandaag dus dat was zeker gezellig! Thuis gekomen was er heerlijk gekookt, dus beter kon niet :P! haha

Donderdag.. Koningendag! :( Ja hier in de stad was er ook een ‘Nederlands’ feestje georganiseerd, maar dan zul je het zien. Lig je ’s nachts in je bed met wat koorts en ook de donderdag wilde het nog niet echt. Dus ipv de dag op straat door te brengen heb ik in m’n bedje gelegen. Maar……..
Vrijdag, vandaag en morgen heerlijk chillen en relaxen. Want we gaan naar Overbridge en Colakreek. Sil wilde wel met ons mee, dus meteen vervoer :D. En het is gezellig natuurlijk. Overbridge is een ressort met een strandje en helder water om heerlijk te zwemmen. ’s Avonds hier de hangmat opgehangen een heerlijk geslapen, maar eerst natuurlijk gekletst, geduizend met Eef, veel plezier gehad in de speeltuin (haha we waren weer even 10 jaar oud ;)) en heel even bij het kampvuurtje gezeten.
Zaterdagmorgen, een ontbijtje en daarna spullen pakken en naar colakreek. Dit is een recreatiepark, waar de kreek er hetzelfde uitziet als COLA. Verrassende naam toch ;). Maar wel echt grappig! We hebben ons super vermaakt deze dagen.

En tja, dan zijn we alweer aangekomen bij vandaag. En zit ik hier nu mijn verhaaltje voor jullie te typen. Want vandaag zal in het teken staan van tas inpakken, boodschappen doen (proviand inslaan ;) ) en lekker een beetje chillen. Want morgen vertrekken Silke, Anne, Marijke en ik met het vliegtuig naar Ligorio voor onze stage.. We zullen ongeveer tot en met maandag/dinsdag in Ligorio en omgeving verblijven en daarna met de korjaal richting Tang Luku, wat onze overnachtingsplek zal worden (misschien een dagje extra) om vervolgens het laatste stukje naar Pokigron te varen en dan met de bus weer terug te keren naar de stad. We zullen rond 13/14 mei weer terugkeren in de stad. Maar ik denk dat hier nog wel een verslag over zal komen :P haha!
Ik heb er nu heel veel zin in, dus ga nu ook maar snel even de laatste dingen wassen etc……..

Natuurlijk ook nu weer wat plaatjes en ook wat foto’s van het vorige verhaaltje die ik de vorige keer niet kon plaatsen; http://picasaweb.google.nl/lauramattheeuwse/Week13PeperpotEnMarienburgLaatsteAfscheidColakreekEnOverbridge?authkey=Gv1sRgCMuemYa0wLmgUg
Ooh ja lieftallige, geitenliefhebbende ooms, aan jullie heb ik deze keer ook gedacht :P haha!

Bigi brasa Laura!

  • 03 Mei 2009 - 18:07

    Reske:

    Have fun! En tot snel! xx

  • 03 Mei 2009 - 21:15

    Sanne Greijmans:

    Meisje,

    heeel veel plezier in het binnenland!! is echt geweldig daar!!!
    je zult je ogen uit kijken op die school..
    ik hou je site over een week in de gaten afwachtend op je verhaal en foto's uit het binnenland ;) misschien herken ik nog wel dingen haha..

    iig heeel veeel plezier!!
    x Sanne

  • 04 Mei 2009 - 12:36

    Thea:

    Ik lees het wel, je bent goed bezig.Veel plezier daar in het binnenland.
    Oja, als je thuis komt,kun je de dinsdag al meteen aan het korfballen,we hebben dan een oefenwedstrijd. dus tijd genoeg om je voor te bereiden. ( grapje) groetjes Thea.

  • 04 Mei 2009 - 16:50

    Ansfrie:

    Laura,
    Wat ga jij een leuke binnenlandse reis maken.
    Geniet er maar van.
    Groetjes

  • 05 Mei 2009 - 16:52

    Miranda:

    Ha die Laura,
    Ik lees je verhalen nog steeds met plezier. Geniet nog van de laatste weekjes he! Ik zal zondag nog eens m'n best doen om jouw gemis in het team een klein beetje op te kunnen vangen. Want missen doen we je hoor!

    Groetjes Miranda.

  • 06 Mei 2009 - 12:37

    Liesbeth:

    Heey Laura,
    Veel plezier in het binnenland.
    We kijken er naar uit je weer te zien.

    Na maanden gelezen hebben over die lekkere Surinaamse gerechten, kun je deze kookkunst ook in Spoordonk uitproberen,je denkt toch wel
    ook aan je peetoom en peettante, of met de familiedag.
    Groetjes Jan en Liesbeth

  • 06 Mei 2009 - 22:39

    Evy:

    Hee Laura,

    Ik lees al dat je het nog steeds super hebt! Heb weer even wat in moeten halen, want ben natuurlijk zelf even weg geweest! Weet nu zelf intussen hoe mooi Zuid-Amerika is, zoals je al zei. Geniet er nog van, zeker ook in het binnenland!

    liefs,
    Evy

  • 07 Mei 2009 - 20:14

    Carlijn En Marloes:

    Lieve Laura,

    Wij zitten hier onder het genot van een rosé'tje, om zometeen flink los te gaan in Tilburg (onze woonplaats)...zonder jou :(:( Maarrrrrrrrrrrrrrrr Over 2,5 week ben je gewoon weer van de partij. Dan moeten we vechten om wie jou als logee mag hebben! Maak er wat van daar in het binnenland, en zorg dat je heelhuids weer terug komt. We Lobi you!!!!!!!

    Big Brasa Carlijn en Marloes (de kruikenzeikers)

  • 07 Mei 2009 - 21:12

    Mari En Jacqueline:

    Na al die verhalen en foto's van zwemmende en feestvierende [tonguitstekende] jonge Hollandse meiden moeten wij straks echt afkicken.
    En dan je stage, goede keuze Laura!
    Je lijkt er voor in de wieg gelegd.
    Nog een fijne tijd!

    Gr. Jaqueline & Mari

  • 10 Mei 2009 - 08:29

    Wilna:

    Wat goed dat jullie je lekker uit hebben kunnen leven, net als toen jullie 10 waren. Heerlijk lijkt me dat. Als je mijn berichtje leest ben waarschijnlijk je al weer terug vanuit de binnenlanden. Je zult er veel over te vertellen hebben. Ik lees het weer graag. Geniet van je laatste week.

  • 13 Mei 2009 - 21:42

    Marjo:

    Ha Laura,

    welkom terug in de bewoonde wereld.
    Wij zijn natuurlijk wel weer benieuwd naar je verhalen over het binnenland. Geniet nog van je laatste dagen in Suriname en tot over 'n dag of 10.

    Groetjes uit Oirschot, Kees, Marjo, Koen en Niki.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 29 Nov. 2008
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 32022

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: