Op een onbewoond eiland en nu al afscheid op stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu Op een onbewoond eiland en nu al afscheid op stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu

Op een onbewoond eiland en nu al afscheid op stage

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

15 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Lieve lezers,
Ga er maar eens even lekker voor zitten, want in het komende verhaaltje mijn belevenissen van ongeveer de afgelopen drie weken. En is het verhaaltje een verhaal geworden, ;)

Ik was geëindigd met een heel mooi beeld over een onbewoond eiland. Ik vertel je nu, het was nog mooier.
Vrijdag ochtend, de wekker gaat weer vroeg…. Tjonge ik kan het deuntje voortaan dromen. Alleen is dat niet zo’n succes, want als je droomt dan slaap je nog en dan wordt je toch steeds net iets te laat wakker :S…. Maar alle spullen stonden al klaar dus hup, even snel onder de douche en Laura is ook klaar om te gaan!
Met de taxi richting de andere meiden, Mette, Anne, Sophie en Karin, van pabo Domstad Utrecht. Van daaruit naar Anneke en Richard. (zij hebben de trip geregeld)
Wat een busrit was het weer. Iedere keer weer sta ik ervan versteld dat die bussen en auto’s het overleven op de hobbelige / vol met gaten zittende bauxietweg. En tja dan komt een keer het moment dat je zelf ook pech krijgt. Nu is het ook niet zo dat hier om de kilometer een ANWB paaltje te vinden is helaas. De chauffeur op onderzoek en blijkt er een vering bij de rechterrvoorband kapot te zijn. De buschauffeur durfde het niet aan om nu verder te rijden, dus wachten op een nieuwe bus die vanuit de stad moet komen.
Langs ons ligt alweer het woud, dus wij even wat paadjes ingedoken en een mooi stukje gewandeld, terug naar de bus. Helaas nog geen nieuwe bus, maar wel een auto vol met watermeloenen. Dus met een schaar een watermeloen aan het ontleden en vervolgens lekker genieten van een stukje verse watermeloen. Voor we het wisten kwam de nieuwe bus al aanrijden, alle spullen overladen en we kunnen weer verder hobbelen ;).
Met de bus naar het Brokopondomeer / stuwmeer. Hier over op de korjaal en op naar het eiland. Dit zicht alleen is al super mooi.

Het meer is aangelegd om dmv waterkracht turbines aan te sturen die Suriname van stroom voorzien. Nu draaien al een heel aantal jaren alle 7 turbine op volle toeren. Verder staat het stuwmeer vol met boomstammen. De delen boven water zijn broos en dood, maar onder water is het hout door de conservering in topconditie en dit is allemaal hardhout. Nu is er een man zo slim geweest om hier gebruik van te maken en patent op te vragen. Voor de levering en bewerking van dit hardhout. Ja zeker een slimme man. Dus langzaamaan werken Braziliaanse duikers aan het kappen van de boomstammen.
En voor de bootsman natuurlijk extra goed opletten zodat we niet over een boomstam of takken varen, want ze zijn lang niet allemaal te zien.

Na een uur varen en enkele eilandjes voorbij te zijn gegaan, heb ik uitzicht op een prachtig eiland, zand, palmbomen en hutje met het doek; ‘Libi da Wai’ ofwel ‘Geniet van het Leven’. Nou dat gaat zeker lukken denk ik zo.
Aangekomen hebben we als eerste ons hangmatje een plekje gegeven in de hut. Daarna een heerlijke duik in het heldere water, relaxen, genieten van het prachtige uitzicht, de overweldigende natuur & het onvoorstelbare idee dat je op een onbewoond eiland zit. Marijke dacht een geweldig grote krokodil in het water te spotten, dus durfde er niet in. Ik ben natuurlijk niet bang voor zo’n beestje, dus sloop ik ernaar toen, liep er langzaam om heen, en ging erop staan. Wat een sensatie ;) alleen was het toch een ‘houtenkrokodil’ haha.
’s Avonds hebben we heerlijk Moksi Alesi (gemixte rijst) gegeten, gezellig gekletst met alle meiden en genoten van een prachtige maar snelle zonsondergang.
Zaterdag morgen 6.45 uur. Kun je het je voorstellen dat je wakker wordt in je hangmat, je hoofd naar rechts draait en uitkijkt over een meer, tegen palmbomen en andere prachtige natuur, tegelijkertijd geniet van een zonsopgang en de heerlijke tempratuur? Nou het was nog mooier, toen Eefke, Mette en ik om 7.05 uur al in het heerlijke water lagen en nog een stukje van de zonsopgang konden genieten.
Zaterdag hebben we nog wat andere eilandjes bezocht.Ook hebben we met een aantal een tocht naar een ander punt van het eiland gemaakt, waarbij we over rotsen moesten, land, over bomen klimmen en dan weer een stuk zwemmen :) dat was ook echt vet. Verder lekker gerelaxt in het water, de zon en mn hangmatje.
Zondag tijd om te relaxen, lekker eten, wat foto’s te schieten, maar helaas ook weer in pakken en terug naar de stuwdam. Onderweg zijn we nog langs Tonka-eiland gegaan. (hier gaan veel touroperators heen). Het was wel mooi om te zien, maar het onbewoonde Libi da Wai, was toch vele malen indrukwekkender.

De komende weken beginnen de familiebezoeken ;). De ouders van Tanja komen, de pa en oom van Anne, Daan de vriend van Silke, de moeder en tante van Marijke en de moeder van Anne. Eef en ik zijn bezoekloos, maar chillen hier ook heerlijk!!! ;)

30 maart t/m 3 april; Na het heerlijke en onbeschrijfelijke weekend staat er ook weer een stageweek voor de boeg. Nu begint het aftellen al voor mij, want ik loop tot de paasvakantie stage in de stad en zal daarna mijn overige stagedagen doorbrengen in het binnenland van Suriname.
Deze week ben ik op stage weer flink bezig geweest. Ik heb veel lessen gegeven, flink aan mijn competentieplannen gewerkt. Remediëren met de tafels, dus even de hoogtepunten op een rijtje;
- Eén van de kinderen beheerst nu alle tafels t/m 10, en is nu dus de trotse eigenaar van een volle (sticker)-tafelkaart. En mag na de vakantie bij mijn mentor zijn tafeldiploma gaan halen :D. De andere leerling oefent ook hard en kent nu 1 t/m 6 en 10. Mijn mentor wil mijn systeem en kaarten graag overnemen, dus oefent zij nu ook met kinderen :D:D:D
- Topposters maken in groepjes. De kinderen hebben een paar weken geleden een naamkaartje gemaakt. Nu hebben ze deze op posters geplakt en er over ieder ander kind in uit het groepje een compliment bij geschreven. Dit vonden zowel de kinderen als mijn mentor heel leuk.
- Lessenserie over voeding, de voedingspiramide / -schijf, 4-kleurenmaaltijden, waarbij er ook flink in groepjes en samengewerkt moet worden.
- Lesgeven in de 6e klas. Ik wilde heel graag mijn stage in de 6e klas lopen hier. Maar dat kan hier helaas niet. Dus ik vond het top dat ik nu twee halve dagen alleen in 6C les heb mogen geven :D
- Invallen in de 5e, dus spellen met ze spelen, gym, een rekenles afmaken en dan meteen even maar wat wedstrijdelement erin door de dobbelstenen (van tante Ine gekregen in NL, die worden hier op school al volop gebruikt en zal ik ook hier laten. Dus dankjewel!!)
- Twee volle dagen lesgeven in mijn eigen klas, waarvan er één echt helemaal super en naar zin is verlopen en de andere dag ook lekker liep!!
- Kinderen die me vragen of ik hun Juf voor in de 4e klas wil worden, langer wil blijven, niet meer terug wil gaan naar Nederland, of ik een keer bij ze kom eten!

Woensdag was de laatste salsales van deze cursus en dus is er een miniparty. We hebben ons door de Surinaamse mannen en jongens van de dansschool (die echt super kunnen dansen) over de dansvloer laten leiden. Nou vonden we dat natuurlijk helemaal niet erg ;) :P Donderdag, we mogen met de ouders van Tanja uit eten bij Mirosso. Daarna met de hele club nog genoten van een cocktail bij t Vat
Dit weekend, zijn we heerlijk op stap geweest. Het is ook het laatste weekend van Marcia. Vrijdagmiddag zijn Silke, Marcia, Marijke en ik even de stad ingedoken. ’s Avonds hebben we ons goed vermaakt bij ’t Vat!
Zaterdag 4 april. Vandaag is het afscheidsfeestje van Marcia, na het feestje zijn we naar ’t Vat gegaan en daarna naar de Havanalounge. Hier was het feestje Raggadonz, en dit was een zeer mooi feestje!!!

6 april 2009. Vandaag is het dan toch echt. Niet te geloven, zo ontzettend snel gegaan, te snel, en nog niet helemaal tot me doorgedrongen, ga ik dan toch al beginnen aan mijn laatste stageweek hier in de stad.
Maandag, vandaag staat het uitstapje naar de dierentuin op het programma. Anne en ik op weg naar school. Op maandagochtend is er altijd de vlaggenparade. En dan is daar toch ineens het besef, dat vandaag de laatste parade is die ik op mijn stageschool zal zien.
Even snel de klas in en ik ga vast vooruit naar de dierentuin om alles klaar te zetten. De kinderen hebben een speurtocht gemaakt, lekker gespeelt en Anne en ik hebben voor wat te eten gezorgd en met wat kinderen hebben we het schouwspel van de slang en de kuikentjes gezien. Mmm dit was misschien iets minder kindvriendelijk :S. Het was echt een super leuke dag, met gelukkig heel goed weer.
Uit school ben ik meteen doorgefietst naar ‘Oma’. Samen met Marcia en ‘oma’ roti eten. ’s Avonds ben ik samen met Krisje, Marcia, Lindsay en Lianne uit eten geweest, bij Garden of Eden. Echt super lekker gegeten in de prachtige tuin.

Dinsdag; De laatste officiële stagedag. Vandaag bijna alles voor de laatste keer, want morgen is maar een kort dagje ivm de vakantie en natuurlijk afscheid nemen. Dus mocht ik er vandaag nog één keer tegenaan. ;)
- Samen het dinsdagochtendgebed, - De regel van de dag bespreken, - Rekenen, Taal, lezen en vervolgens bidden en pauze.
- Na de pauze heb ik lekker met de kinderen getekend. Ik had de kinderen uit mijn stageklas in NL, tekeningen laten maken voor de kinderen van hier. Deze heb ik aan de kinderen gegeven, en nu maken ze ook een tekening voor de kinderen in NL.
- Toen er nog een beetje tijd over was hebben we nog even wat geschreven en daarna nog een spelletje gespeeld.
Na school vertrok Marcia, na 9 maanden terug naar NL. Dus ben ik even met haar naar het vliegveld gegaan. Thuisgekomen snel de laatste voorbereidingen voor het afscheid van morgen.

Woensdag 8 april, vandaag is het dan toch zover, de laatste stagedag. Vandaag hebben de kinderen maar les tot half tien. Omdat het de laatste dag voor de vakantie is worden de rapporten door mijn mentor uitgedeeld. Hierna waren ‘de kinderen voor mij’.
Ik heb de rest van de tijd allerlei spelletjes met de kinderen gespeeld. Natuurlijk heb ik wat lekkers voor iedereen meegebracht. Wat chipjes, snoepjes en drinken op tafel. Een heleboel kinderen hadden een tekening of bloementjes voor me meegebracht, echt super lief.
Ik had verder voor elk kind ook een kaartje ‘van vertrouwen in jou’ gemaakt. Hier wat over het kind opgeschreven of dingen die we hebben gedaan en wat wensjes. Vonden ze heel leuk om te krijgen. Hierna zei mijn mentor dat Juf Abbàs me even nodig had. (ik had niets door natuurlijk :o). Toen ik terug de klas in kwam kreeg ik van de klas ook nog een cadeau, echt super!!! Een handdoek met daarop geborduurd, Juf Laura, we love you, klas 3a, St Petrusschool. Echt top om mee naar huis te nemen. Toen de bel was gegaan wilden de kinderen nog blijven echt super lief, maar we moesten toch afscheid nemen. Van alle kinderen nog een knuffel, box of de welbekende ‘high-five’. ;) Twee kindjes moesten zelfs huilen... nou toen slikte ik ook wel even hoor. Na de bel zaten we even met alle leerkrachten bij elkaar. Hierna ging ik mijn spullen pakken in de klas en afscheid nemen van mijn mentor. Ik kreeg nog even een dikke knuffel van mijn mentor en ze zei ook van, Laura ik vond het echt leuk en fijn met je in de klas en jammer dat je er na de vakantie niet meer bent. Wel mooi om zo afscheid te nemen. Het was echt wel een beetje een dubbel gevoel, fijn dat je klaar bent en dat het allemaal goed is gegaan maar ook jammer, want je neemt nu echt afscheid van de kinderen. Na de stage in het binnenland gaan Anne en ik nog wel een keertje terug om echt afscheid te nemen van het team voordat we naar NL vertrekken.

Nu is het vakantie!!! We hebben de afgelopen dagen heerlijk besteed aan het zwembad, lekker stappen, een filmpje kijken.Verder is het vrij rustig overal in de stad, want het is witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en Pasen.Vrijdag zijn we met z’n 5e gaan stappen. Vooraf nog even lekker thuis wat gedronken een muziekje erbij, we hebben vooral genoten van Bob Marley en daarna de Spice Girls, die nog iets langer doorwerkten dan allen bij het huis ;). (Ja Sanne, ik was hier nu de Mel B haha en ik kreeg een flashback dus zaterdag nog maar eens genoten van een hele mooie DVD, die ik niet op youtube kan zetten :()
Zaterdag ben ik eerst met Kirstin gaan lunchen bij Broki. ’s Avonds met Anne, de moeder van Anne, Kirstin en Marijke naar de bioscoop, naar de film Australia. Echt een super film.
Zondagavond hadden Eef en Sharif lekker een roti voor me meegenomen, maar helaas was het roti in maar vooral roti uit voordat ik er erg in had. Dan maar even een uurtje plat zodat ik weer helemaal fit was om mee naar ’t Vat te gaan voor een lekkere cocktail. Terwijl de rest naar huis gaat, zetten Eef en ik nog even door richting Chillz. En we hebben hier genoten van een heerlijk flesje, JAWEL EINDLEIJK GEVONDEN, zoete witte wijn!!!

Maandagmorgen, 08.00 uur. GOEDEMORGEN!!! Ik schiet wakker. De meiden vertrekken (met bezoek) naar Brownsberg en Berg&Dal. Dus met Eefke en Tanja twee dagen het rijk alleen ;). Omdat ik toch wakker ben de meiden, Ingrid en Daan even veel plezier gewenst. Wil ik terug mijn bed in duiken, kan ik niet meer slapen. Tja wat ga ik nu doen?!?.
Het is tweede paasdag, we hebben nog geen brunch gehad, dus ik spring op m’n fietsje naar de winkels. Blijkt dat ze hier op de paasochtend niet zo vroeg zijn. Ik heb maar even wat tijd aan de Waterkant doorgebracht en daarna een OPEN supermarkt gevonden. Terug naar huis om de broodjes klaar te maken, een salade en niet te vergeten een lekker eitje te koken. Dus tegen een uur of 11 / half 12 met Tanja en Eefke aan de paasbrunch.
’s Middags heerlijk chillen en wat slaapuurtjes ingehaald ;), daarna zijn we gaan eten bij Chillz, en naar de bowlingbaan.
Ze stonden versteld van onze bowlingkunsten. Tanja gooit zomaar even drie strikes achter elkaar. En Eefke en ik gooiden er in onze beurten ook nog wat spares en strikes tegenaan ;)!! Na de bowling lekker naar huis, waar Tanja ervoor gezorgd heeft dat we allemaal met een heerlijk bakje verse popcorn hebben genoten van een filmpje op de buis :D…

Voor morgen toch wat ‘regeldingetjes’ op het programma. We moeten nog even aankloppen bij het consulaat/ministerie voor onze verblijfsvergunning, (grrrrrr het is inmiddels dinsdagavond en we zijn nog geen stap verder, alleen van het kastje naar de muur gestuurd en weer terug. Dus morgen gaan we er maar even langs) ik moet nog even een keer bellen en mailen voor de stage in het binnenland en als het goed is krijgen we nog het dvd-tje van ons tv-debuut ;)
Maar verder gaan we een heerlijke duik nemen….

Nou tot zover dit verhaal, want zo’n lang verhaal heb ik nog niet eerder gehad.
Eigenlijk stond ’t weekend Blanche Marie op het programma, maar nu gaan we dit later met zn 6e doen en ga ik proberen Galibi te regelen voor komende week. En 24 april (ja mam, op je verjaardag) vertrek ik, samen met Anne, als het goed is naar het binnenland…
Zo ik zou zeggen maak gebruik van de volgende link, want er staan weer een heleboel skône foto’s op ;) ;
http://picasaweb.google.nl/lauramattheeuwse/Week8910LibiDaWai0nbewoondEilandLaatsteStagedagenAfscheid?authkey=Gv1sRgCNbulamm1JbqWw#

Bigi Brasa Laura!!!

  • 15 April 2009 - 13:32

    Marloes :

    Zo, ik ben er eens even lekker voor gaan zitten, wat een gaaf verhaal zeg. En die foto's.....WOOOOW echt helemaal super. En wat zie je bruin :O Dat wordt straks duo-penotti vergeleken met ons.
    Jammer dat je de dvd niet op youtube krijgt, want we staan er echt om te springen haha.
    Weer een fijne week gewenst, geniet van je welverdiende vakantie! Ik ben super trots op je!

    Hele dikke kus!

  • 15 April 2009 - 20:39

    Dorien:

    Hey Laura,
    Un heeeeel skon verhaal weer, erg leuk om te lezen. En het zijn zeker skon foto's. Geniet nog van je vakantie en je stage in het binnenland.
    Kusjes mam

  • 15 April 2009 - 20:40

    Jacqueline & Mari:

    Laura nondeju!!!!!!!!!!
    Wat zie je er goed uit en ook ik heb zelfs even moeten slikken bij al die intens mooie verhalen van jou en lieve woorden en gebaren van je 'kids'!
    Het moet inderdaad voor jullie een super trip zijn. Wat een lol zien we eraan af!!!
    Veel geluk en geniet nog van je binnenlandse avonturen.
    Vandaag is ook je kaartje aangekomen hier. Bedankt en voor jou ook de groetjes vanuit een zonovergoten Maashees. De lente barst uit haar voegen. Ook prachtig mooi nu en lekker temperatuurtje. (gelukkig maar, anders werd ik nog jaloers op je!)
    Geniet en hoijewah!!!

  • 15 April 2009 - 20:45

    Liesbeth:

    hoi Laura,

    Leuk weer'n super verhaal van jou, en echt als je de foto's ziet, ben ik ook even op een onbewoond eiland.
    Prachtig die natuur, en fijn om te zien hoe gezellig jullie het daar hebben.
    Als juf hebt je het ook goed gedaan, maar daar hebt je ook veel liefde voor terug gekregen.
    Geniet nu maar van je vakantie, en de stage in het binnenland.

    Laura, dikke kus Jan en Liesbeth.

  • 17 April 2009 - 11:24

    Lenne:

    Ik heb maar één woord:

    WOW

  • 17 April 2009 - 11:40

    Ine:

    Laura, wat een prachtig verhaal. Als je geen juf wordt kun je altijd nog schrijfster worden. Super!
    Geweldig dat het zo goed is gegaan met je stage. Daar kun je in ieder geval met een goed gevoel aan terugdenken. Leuk dat de dobbelstenen zo goed van pas kwamen.Veel plezier nog en tot ziens.
    Groetjes Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 29 Nov. 2008
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 32016

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: