In het diepe…….. - Reisverslag uit Oirschot, Nederland van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu In het diepe…….. - Reisverslag uit Oirschot, Nederland van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu

In het diepe……..

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

11 Februari 2009 | Nederland, Oirschot

04-februari-2009, zoals gezegd moesten Anne en ik vanochtend vroeg ons bed uit, om de goedkeuringsbrief op stage af te geven. Dus wij om 7 uur op de fiets naar stage. Daar gekomen hebben we een praatje met de directrice gemaakt. Ze is erg aardig overigens. Ze legde ons uit dat het de bedoeling is dat we volgende week de hele week in alle klassen gaan observeren. Aan het einde van de week, mogen we dan in overleg met de directrice onze stageklas uitkiezen. Erg leuk dus dat we eerst kennis mogen maken met iedereen en dan in onze klas kunnen beginnen. Daarna kwam de vraag; mag ik jullie om een gunst vragen? ”Natuurlijk.” Er is een lerares die a.s. zaterdag gaat trouwen en er was ook een andere leerkracht afwezig. Nu had ze niet voor alle twee de klassen een vervanging. Dus of wij met z’n tweeën klas 4a (in Nederland ongeveer te vergelijken met groep 6) wilde draaien vandaag. Een sprong in het diepe voor ons, maar wel een ultieme kans natuurlijk. Dus heb ik samen met Anne vandaag al les gegeven in deze groep. Samen met de kinderen zijn we begonnen met even een korte kennismaking, daarna werd er een gebed gezegd, en volgde de schoolvakken. De rekenles, de gymles, een kort gebed, pauze, handvaardigheid in de schoolbieb. De handvaardigheidsles werd verzorgd door een vakleerkracht dus dat was ook wel even fijn moet ik zeggen. Na handvaardigheid zijn we begonnen met de taallessen en daarna natuurlijk een gezellige afsluiting. We hebben gegymd op het sportveld vlakbij de school, even improviseren, maar de kinderen hebben flink kunnen bewegen en plezier gehad. Daar gaat het om natuurlijk. Wanneer ik de kinderen een vraag stel is het hier een gewoonte om te antwoorden met twee woorden, dus kreeg ik als antwoord steeds; ja juf of bijvoorbeeld 12 juf. Om half 1 ging de schoolbel, de dag wordt afgesloten met een gebed en de kinderen mogen naar huis.
Het was echt helemaal super om les te mogen geven hier. Er zijn heel veel verschillen met onderwijs in Nederland maar ook weer overeenkomsten. Ik heb nu al gemerkt dat beide onderwijsvormen zijn eigen sterke kanten hebben. Er zijn hier minder leermiddelen ter beschikking, maar er wordt ontzettend hard gewerkt. Ook zijn er nu veel trainingen voor de directies over onderwijsvernieuwingen. Hierdoor is de directrice ook vaak op training minder aanwezig op school. Na schooltijd hadden Anne en ik het schoollokaal weer een beetje op orde maken en nog even langs de directrice. Het was nog maar net tien over half 1, ze was niet in kantoor dus wij maar even wachten. Een kwartier later toch maar eens gevraagd of ze er nog was omdat we eigenlijk geen leerkrachten meer zagen lopen. We konden nog maar twee leerkrachten vinden dus wij ook maar op naar huis.
Wat wel ontzettend leuk was, is dat veel van de kinderen aan het einde van de dag Anne en mij even snel een handje kwamen geven, nadat we ze een fijne middag hadden gewenst. “Dag juf, dank je wel, een fijne middag, tot ziens.”
Totaal onverwacht deze dag, maar wel helemaal te gek!!! Ik kijk nu al uit naar de rest van mijn stagedagen. De vuurdoop is geweest dus op naar maandag.

04-februari-2009, 13.30 uur, weer thuis van stage. De meiden vroegen zich af waar wij zo lang geweest waren, want we hoefden toch slechts een briefje af te geven?! Mijn sms-jes die ik zo rond half 11 had gestuurd waren blijkbaar niet aangekomen.
Anne en ik honderduit ons verhaal gedaan en maar even een boterham gepakt en wat drinken, want dit waren we vanochtend om kwart voor 7 in de haast even vergeten, en na zo’n dag heb je toch wel honger en dorst ;).
14.00 uur, wat gaan we vandaag verder nog doen? Eefke en Tanja moesten nog het toestemmingsbewijs ophalen bij het RKBO. Sommige hadden zin om het centrum in te gaan, andere wilden zwemmen. Tanja, Anne en Silke zijn naar het centrum gegaan en Eefke, Marijke en ik op de fiets naar het zwembad. Aangezien we dit de vorige keer met de taxi hadden gedaan hebben we onderweg maar voor de zekerheid de weg naar de weg gevraagd.
Aangekomen bij het zwembad troffen we het met een tropische regenbui. Tja we zitten nu eenmaal in de regentijd en tot nu toe verder nog geen regen gehad dus we mochten niet klagen.
Toen de grootste regen over was, wij in onze bikini’s en het zwembad in gedoken. Ze moeten wel gedacht hebben, die buru’s zijn hartstikke gek. Maar het was gewoon heerlijk en warm dus we hadden niets te klagen.
Om kwart over 6 begonnen de trainingen van de zwemclub, nou vonden wij dit helemaal niet zo erg om even te kijken. Hahaha ;)
Daarna maar weer op de fiets richting ons huisje. We waren een heeeeeeel ietsiepietsie klein stukje omgefietst..ik denk dat we over de terugweg drie kwartier of en half uurtje langer hadden gedaan, maar ach ik moet hier natuurlijk iets doen voor de conditie ;).
Maar het voordeel was dan wel weer dat onze lieve huisgenootjes, voor deze arme verdwaalde stakkers, heerlijk hadden gekookt. Dat maakte een hoop goed.
04-februari-2009, ergens in tegen 0.00 uur. JAAAAAAAAAAAAAAAAAH we gaan ons klaar maken voor onze allereerste stapavond hier in Suriname. Kijk dat noem ik nou nog eens een stapweekend, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag ;)
Maar vanavond staan Millennium op het programma, een club met super goede muziek is ons verteld, dus dat gaat goed komen denk ik zo. En het was dan ook echt heel gaaf! Maar in deze vroege morgen, toch maar naar mijn bedje gegaan want over een paar uurtje gaan we alweer op, jawel, dolfijnentrip!! Ben benieuwd of er een paar dolfijnen kunnen spotten.
O wacht even, Sanne ik heb trouwens ook even je Vergeet me Nietjes, gepland dus ik ben benieuwd……

05-februari-2009, 10.00, op naar Leonsberg waar de uitgeholde boomstam al klaar lag om ons eerst naar Nieuw Amsterdam te brengen, voor een stukje cultuur en historie. Nieuw Amsterdam is in het verleden zowel een fort als een suikerplantage geweest. In Nieuw Amsterdam staat is er ook een openluchtmuseum waar veel van deze historie te zien is. Zoals het kruithuis, bewaarde voertuigen, de ketels waar door de slaven het suikerriet in gemaakt / gekookt moest worden.
Daarnaast hebben we ook bij een Javaans winkeltje heerlijke gerechtjes geproefd.
Daarna werd het tijd om weer terug te gaan in onze uitgeholde boomstam.
05-februari-2009, ??????uur, ja dat is heeeel normaal dat je hier de tijd vergeet, maar het was in ieder geval tijd om dolfijnen te spotten. Hier komen de dolfijnen ook in de Surinamerivier vanuit de Atlantische Oceaan. Het zijn bruine dolfijnen, wel ontzettend mooi om te zien, maar niemand echt vlug genoeg om ze goed vast te leggen haha, getuige de foto’s ;)
Na de dolfijnen ook nog door naar de voormalige plantage Rust en Hoop. Hier hebben we ook een basisschooltje bezocht.
Als laatste gingen we door naar Braamspunt, een lekker strandje aan de oceaan waar ik heerlijk heb liggen verbranden. Maar vanaf nu staat er in ieder geval een kleurtje op mijn lichaam.

06-februari-2009, 14.30 uur, schoppingtime!!!!!!!!!!! Wij zijn wederom klaar voor een nieuw fietsavontuur en op naar de Ma-retraitte Mall. Deze Mall is een overdekt winkelcentrum.Wij hebben het met onze portemonne en onze voeten toch wel 4 uur uitgehouden in slecht wat kledingwinkeltjes en een supermarkt. Vele een nieuw jurkje of shirtje aangeschaft en terug met een behoorlijk aantal tassen boodschappen. Nu hebben we tenminste even een voorraadje ;) ’s Avonds lekker taco gemaakt. Haha
06-fenruari-2009, 01.00 uur Eefke, Marcia, Sharif, Syl en ik zitten nog heerlijk buiten op ons terrasje. Toen kwam de vraag; gaan jullie mee op stap? Nou wij hadden wel zin om lekker te stappen. Marcia ging naar bed, dus wij met z’n vieren richting La Caff en daarna ook nog even doorgegaan naar Zsa Zsa Zsu. Het was echt een super gezellige avond en een beetje nieuwe mensen leren kennen.
06-februari-2009 of ja 07-februari-2009, 5.35 uur, richting bed!

07-februari, relaxingday. Heel de dag even lekker gerelaxt, want er viel af en toe een behoorlijke tropische bui. Maar in de avond lekker uit eten, toen terug naar huis. Tijd om te kingzsen. Ja dames ik heb nu geleerd waarom dit spel zo heet, en daarbij ook een aantal nieuwe regels, dus bereid je maar vast voor op Gran Canaria :P
Daarna richting Zsa Zsa Zsu, waar we ons weer prima hebben vermaakt.
08-februari-2009, 11.00 uur, wakker, brak en één vraag in mijn hoofd. “Hebben wij gisteren nou echt afgesproken om een wedstrijdje te basketballen met 7 buru’s tegen geroutineerde Surinaamse basketballers???” Ja dat klopt, dus wij in onze sportiefste kleren en tegen 13.00 uur op naar de sporthal. Een gezellige middag gehad, en ik moest in deze sporthal natuurlijk meteen denken aan mijn teamgenootjes die nu in Nederland ook op het veld stonden. Dus maar even een sms. En whoeehoeee ze hebben weer gewonnen!!! 9-11 Super! Ik denk dat ik maar niet meer terug kom ;)

08-februari-2009, 23.30 uur, inspiratieloos. Morgen begint onze stage. Anne en ik mogen rond 07.00 weer vertrekken naar onze school waar we woensdag onze vuurdoop dus al hebben gehad. Ik ben benieuwd of het observeren wordt ;). Ik heb er wel zin in, maar aangezien ik nu achter mijn laptopje zit als Koos Inspiratieloos en Koos Slapeloos, ga ik maar richting mijn bedje. Kom ik op mijn kamer en verander toch ineens in de Cock in Shock. Nee er is niemand dood, maar mijn plantjes zijn uitgekomen!!!!!!!! (wie het niet gelooft dat hier Nederlandse plantjes in een potje uitkomen zie de foto)

Tot het volgende verhaaltje!!
Kus Laura

Uuh sorry sorry sorry, maar heb al een paar dagen geen internet op mn computer dus is het loaden van foto’s een beetje lastig, volgende keer / zo snel mogelijk de foto’s van this story ;)

  • 12 Februari 2009 - 06:44

    Thijs:

    Leuke start, eventjes de groep overnemen (met z'n 2'en). En dat ze af en toe snel weg zijn wist je denk ik wel.
    Veel plezier!

  • 12 Februari 2009 - 07:35

    Nuri:

    Lautje,

    Wat goed van je dat je samen met Anne de klas hebt overgenomen, is ook echt helemaal toevertrouwt aan jullie! Knap hoor..
    En wat netjes dat die kindjes met 2 woorden spreken, zouden ze hier in NL ook maar eens moeten doen, dan zou de jeugd van tegenwoordig een stuk netter opgevoed worden ;) (op school dan..)
    Echt wat voor jou, lekker stappen daar..Party Queen, haha!
    Geniet er maar van en heel veel succes weer op stage!

    Liefs, Nuur

  • 12 Februari 2009 - 07:48

    Marloes :

    Wat een geweldig verhaal weer, je moet cabaretière worden: de Cock in Shock hahahaha!

    Maar jij maakt het daar wel, das wel duidelijk. Geniet weer van een heerlijk weekend, en hou ons op de hoogte!!

    Dikke kus

  • 12 Februari 2009 - 07:49

    Marloes :

    Wat een geweldig verhaal weer, je moet cabaretière worden: de Cock in Shock hahahaha!

    Maar jij maakt het daar wel, das wel duidelijk. Geniet weer van een heerlijk weekend, en hou ons op de hoogte!!

    Dikke kus

  • 12 Februari 2009 - 12:34

    Thea:

    He Laura,
    mooi dat het allemaal goed gaat.Leer ze met de gymlessen maar snel korfballen, kun je misschien nog wat talent mee brengen. ga lekker door met genieten, en hou ons op de hoogte. veel groeten ,ook van Suus.

  • 12 Februari 2009 - 14:16

    Sanne Greijmans:

    Echt super!!! begint wel goed je stage ;) maar dan leer je de kinderen ook meteen kennen!

    iig tot overmorgen ;p

  • 12 Februari 2009 - 15:32

    Inge :

    Haaiii Laura!
    Weer een super leuk verhaal. Heel leuk dat je onverwachts een klas mocht draaien! Je hebt het volgens mij goed na je zin daar! succes met je stage! en tot het volgende verhaal weer.
    Liefs, Inge

  • 12 Februari 2009 - 15:51

    Carlijn:

    I love your stories! Zal me vast voorbereiden op het kingzen in Gran Canaria, ben benieuwd ;)

    En dan zomaar een klas mogen draaien! Altijd al geweten dat jij super juf Lau bent!
    Geniet weer van de komende tijd en ik kijk weer uit naar je volgende verhaaltje!

    Dikke Kus

  • 12 Februari 2009 - 17:02

    Sanne8:

    jeeuuh, mijn plantjes zijn uitgekomen! ik hoop dat ze het even volhouden en dat ze heel mooi worden!
    mooi verhaal weer deze keer, en ben heel benieuwd naar de foto's

  • 13 Februari 2009 - 10:19

    Rianne :

    Hee meid,

    Wat een uitdaging zeg, al meteen de klas overnemen! Jullie stralen gewoon vertrouwen uit;) hihi!!!
    Jullie maken weer zoveel mee! Super leuk! Ik ben benieuwd naar de foto's!!

    Dikke xx

  • 14 Februari 2009 - 15:34

    Robert:

    Laura, wat gaaf daar!! Heerlijk relax ook, lekker weer, warme regen, lekker stappen, terrasjes, drankjes, shoppen... het lijkt wel alsof je op vakantie bent! Zelfs van werken komt niet veel, om half 2 ben je al klaar! :P
    geniet van je tijd daar en groetjes aan de rest!
    xx Robert

  • 15 Februari 2009 - 11:38

    Stijntje:

    leuk!!!

    xx stijntjw

  • 15 Februari 2009 - 15:51

    Suus En Thea:

    Heeee laura !

    we hebben vandaag met 10-8 verloren maar het was wel echt een leuke en goede wedstrijd ! De tegenstanders vinden ons vort echt goed haha.

    Groetjes en nog veel plezier.

  • 15 Februari 2009 - 17:24

    Evy:

    het was toch 11-8?? haha, maar super leuk daar;) echt leuk om je verhalen te lezen! Nog héél veel plezier daar!

    X Evy

  • 16 Februari 2009 - 07:35

    Sanne K:

    Weer een super verhaal van je! Nooit nagedacht over het schrijven van een boek?? Ik ben echt zo blij dat je het daar naar je zin hebt, mis je wel echt hoor. Vond het echt leuk om je zaterdag aan de phone gehad te hebben.
    xxxx

  • 16 Februari 2009 - 13:14

    Lenne:

    Hey Lau,
    echt leuk, die lange verhalen..dan heb ik weer iets te doen als ik nutteloos op school zit.
    We gaan nu al aftellen naar carnaval...zal toch raar zijn dat je daar niet bij bent...
    Vandaag jullie oma gezien, die vroeg ook meteen of ik alles gelezen had; natuurlijk lees ik alles..ik kan niet wachten tot er weer een mooi journaaltje te lezen is ...
    Heel erg veel plezier met je stage en je avonturen..
    Xx

  • 16 Februari 2009 - 19:08

    Fam. Roefs:

    Hoi Laura

    Wat een super leuk verhaal. Succes met je stage en geniet ervan.

    Iris,Luc,Piet en Henriëtte

  • 16 Februari 2009 - 20:03

    Paul :

    Haa Laura,

    Ik heb weer een leuk verhaal gelezen,... en eigenlijk ben ik een beetje "jaloers" op je.
    Kunnen we niet een paar dagen ruilen? Jij hier in Oirschot in het koude snertweer, en ik lekker onder de palmboom in Paramaribo.

    Groetjes, ook van Jeanette,Floor,Merel en Daan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 29 Nov. 2008
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 32025

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: