Wit met rode stippen / Feliz aniversario / kennism - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu Wit met rode stippen / Feliz aniversario / kennism - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu

Wit met rode stippen / Feliz aniversario / kennism

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

04 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

01-februari-2009, 21.30 – 22.00 uur. Het eerst echte avondmaal in Suriname. Er was in huis heerlijk gekookt, zoetzure kip met rijst en kousenband. Dus wij met z’n allen lekker smullen.
Morgen 2 februari is Marijke jarig, en tja hier moeten we natuurlijk wel even iets leuks voor verzinnen ;). Marijke ging vandaag ‘wat vroeger’, (23.30 uur) even liggen. “Komt dat even goed uit!!” Dus Silke en ik aan de slag met het maken van een tegoedbon voor een heerlijk avondje uit eten in Suriname. En wij als Pabo-studenten, zijn natuurlijk lekker creatief dus dat komt wel goed.
23.55 uur, ooh bijna twaalf uur en dus moet er zo gezongen worden. Alle slapers snel uit bed getrommeld zodat we een mooi liedje ten gehore kunnen brengen aan Marijke, die ook nog in bed lag. Alleen in zo’n nieuw huis is het natuurlijk wel nog even wennen waar iedereen slaapt, dus verraste Anne, Tanja alvast met wat eerste regels ‘Lang zal ze leven!’
0.00 uur, Op naar de goede slaapkamer, Marijke verast met een prachtig lied en natuurlijk de cadeaubon.
02-februari-2009, 06.30, ja ik ben weer wakker. Zoals men zegt in Suriname, plan niet teveel voor 1 dag. Wel wilde ik vandaag even naar de stageschool bellen om een afspraak te maken om kennis te komen maken. En we moeten natuurlijk Marijke haar verjaardag vieren!
07.00 uur, stageschool gebeld en Anne en ik mogen morgen vanaf half 8 ongeveer kennis komen maken.
07.10, ook al zit ik op de Pabo ik vind niet alle kinderliedjes even leuk. Vooral het liedje rood met witte stippen / wit met rode stippen is op dit moment niet mijn favoriet. Ik was er voor gewaarschuwd, en had dus veel spullen ingeslagen, maar het lijkt of hier niets werkt tegen de muggen. Uit nieuwsgierigheid toch maar even geteld en de teller staat op deze tweede morgen al op 42 :O. Laten we dat maar niet meer bij gaan houden ;)
08.00 / 08.30 uur samen met Tanja afgesproken om snel wat slingers e.d. te gaan halen, zodat het huisje mooi versierd kan worden.
Samen zijn we naar de winkel gelopen, zodat we met z’n allen wat slingers en ballonnen op kunnen hangen. We hebben gevonden; een mooie Portugese slinger, gele ballonnen, prachtige feesthoedjes en heerlijke stukjes cake.
Na een heerlijke rustige morgen, hebben we ’s middags en taxi gebeld om naar de stad te gaan zodat we een fiets konden gaan huren voor de komende tijd.
Nu we allemaal een fiets hebben kan het avontuur over de weg beginnen. Er wordt hier namelijk en links gereden, verkeersborden zijn vaak leuke versiering van de weg, als ze er al staan, en ze kennen hier maar 2 voorrangsregels; één, wie het meeste en eerste voorrang neemt, mag eerst. En de tweede, eerst auto’s dan fietsers. Ja het was zeker met een rij van 6 meiden achter elkaar al een mooi avontuur om thuis te komen! Oh ja het gefluit, getoeter, gezwaai, geroep, psst, schatje, poppetje daargelaten. Dus we doen het nog niet zo verkeerd hier.
16.00 uur, op zoek naar de stagescholen. Alle 6 mogen we morgen kennis gaan maken met de stagescholen. We vinden het toch wel handig om alvast te weten waar deze liggen en hoe lang we fietsen. Nadat we de scholen hadden gevonden en weer een fietsavontuur hebben overleefd kwamen we tegen een uurtje of half 7 weer thuis aan denk ik zo. Dus met het op peil houden van die conditie komt het wel goed denk ik. Hahaha
20.15 uur, op zoek naar een restaurantje en de taxi bellen. We hebben al een goede taxichauffeur gevonden hier in Paramaribo die we dus steeds terug kunnen bellen. Nu nog een restaurant… het liefste Javaans. Allemaal gedoucht en opgetut voor de verjaardag van Marijke en klaar om een taxi te bellen naar blauwgrond, verteld Andres dat de meeste Javaanse tenten daar gesloten zijn op maandag. Dus voor ons een ander tentje gereserveerd en uiteindelijk een restaurantje gevonden dat open wat en dus Taxi Jeffrey gebeld. We hebben wel lekker maar ook pittig gegeten vandaag.
03-februari-2009, vandaag kennis maken met de stageschool. Anne en ik waren gevraagd ’s ochtends naar de stageschool te komen, dus vroeg op (we zijn meestal toch wel wakker) en klaar maken voor de school. Maar ja als het dan tien voor 7 en we allemaal naar de stageschool moeten, zijn de juiste kleren natuurlijk wel belangrijk, wat is netjes kan wel./ kan niet. Allemaal een outfit gevonden en wij als eerste op pad.
07.20 uur, de school is vanaf ons huisje ongeveer 15 tot 20 minuutjes fietsen. Er staat vandaag een lekker windje dus het was goed te doen. Aangekomen op de stage werden wel al meteen heel hartelijk ontvangen. De directrice was nog even bezig, dus een andere leerkracht vertelde ons al wat kleine dingen over de school. De school heeft in het midden een verhard schoolplein met daaromheen de lokalen. Alle lokalen zijn gebouwd van wit steen. Hierna werden we direct door de directrice ook wederom heel open en hartelijk ontvangen. Ze legde ons uit dat we ons eerst aan moesten melden bij de stichting RKBO. Wij dus weer op ons fietsje en richting het RKBO. Hier hebben we ons aangemeld, en weer terug naar de stageschool. Eerst hebben we even met de directrice gesproken over het aantal dagen dat we stage gaan lopen in de week, hoe lang we blijven. Exacte regels en doelen krijgen we verder ook bij het RKBO te horen. Hier moeten we vanmiddag nog terug om de goedkeuring op te halen.
Wel kregen we alvast een rondleiding en konden we kennismaken met alle leerkrachten. Er is een kleutergedeelte met drie lokalen, twee klassen en één RT-klas. Er is verder 1 eerste en 1 tweede klas en 1 combinatie van klas één en twee. Van klas drie, vier en vijf zijn er 2 klassen en er zijn 3 zesde klassen. Er is verder ook nog een toiletgedeelte en een mediatheek met boeken en een computer. De eerste indruk is bij ons echt super. De leerkrachten zijn heel hartelijk, aardig en open. Dus ik denk dat we een mooie tijd tegemoet gaan op stage. Morgen mogen we nog even terugkomen om nog wat afspraken te maken en anders in de loop van deze week / maandag. Ik ben benieuwd naar mijn toekomstige stageklasje!!
11.30 uur we hebben onze fiets weer gepakt en eerst op naar het RKBO om toestemming voor de stage binnen deze stichting te regelen. Yoehoeeeeeeee, we hebben toestemming gekregen ;). Bij het RKBO hebben we ook direct kennis gemaakt met de directeur van deze stichting. Hij ontving ons zeer hartelijk en door een andere mevrouw werd ons nog wat informatie gegeven. Morgenvroeg weer even naar mijn stageschool.
12.00 uur, vanuit het RKBO zijn we naar de Palmentuin gefietst. Hier hebben we heerlijk in het zonnetje tussen de palmbomen door gelopen en natuurlijk de nodige plaatjes geschoten. Vervolgens naar Zus&Zo voor een lekkere lunch. Hierna zijn we ook nog naar het Onafhankelijkheidsplein en Fort Zeelandia gegaan. Bij Fort Zeelandia werden in de koloniale tijd de slaven de stad binnen gebracht. Zo is er bijvoorbeeld het waaghuis nog, hier werden de slaven vroeger gewogen, en de huisjes waar vroeger alles werd gedocumenteerd. Ook de trappen waar de militairen aan kwamen en het beeld voor de Surinaamse strijders die in WO2 hebben meegevochten aan Nederlandse zijde. Een interessant stukje cultuur en natuur van Paramaribo dus gezien vandaag.
16.50 uur, lekker buiten op het terrasje mijn verhaaltje voor jullie aan het typen. Zo meteen nog maar even douchen want rond 15.45 uur zullen we weer onze fiets pakken, en jawel ik ga me wagen aan mijn eerste salsales :D. Ik heb er nu al zin.
Aangezien het uploaden nog even duurt, maar even de rest van de avond.
De Salsa / Merengue les was echt super leuk.. we hebben ons alleen nog niet ingeschreven want het was een groep van meer dan 70 personen, dus we gaan deze week even bij een andere dansschool kijken en anders volgende week weer gewoon terug ;)
23.30 uur. Tja thuisgekomen en tijd voor een spelletje. Met eigen gemaakte kaartjes, hebben we wie ben ik gespeeld. Dit leverde voldoende blijdschap en hilariteit op. Nu duik ik weer lekker in mijn bedje, want morgen fietsen Anne en ik weer om 6.50 uur naar stage toe!

Mam speciaal voor jou nog een mooi fotootje erbij, want jawel ook wij hadden een vliegtuig met TWEE verdiepingen. Dus speciaal de trap voor u. Eerst zien dan geloven zullen we maar zeggen hè!!! (A)

En zoals beloofd nu de link met de foto’s; http://picasaweb.google.nl/lauramattheeuwse/AfscheidsfeestjVertekEersteTweeDagen?authkey=LzPtnG9wFbw#

De groetjes daar in het koude en besneeuwde Nederland!

Dikke kus Laura

  • 04 Februari 2009 - 05:58

    Sanne:

    Heej Lau,
    Heb alleen nog maar even het eerste stukje gelezen, want moet nu echt naar mn werk. Maar het klinkt al helemaal geweldig! Ik lees vanmiddag de rest nog wel. Have fun :)
    hele dikke kus

  • 04 Februari 2009 - 06:23

    Inge V. G:

    Haaii Laura...
    Nou de 1ste dagen zitten er al weer op!! het zal allemaal wel even wennen zijn! Maar zo te lezen heb je het al goed naar je zin! Leuk verhaal!
    liefs, Inge

  • 04 Februari 2009 - 06:42

    Thijs:

    Hoi Laura,
    dat klinkt allemaal erg vermoeiend voor één dag!
    En op de terugkomdag iedereen verplicht op de weegschaal?
    Veel plezier zodra de stage echt losbarst.

  • 04 Februari 2009 - 07:42

    Marloes :

    Heey paddestoel ;)

    YEAH weer een verhaaltje!! Hopelijk hou je dit ritme vast!
    En salsa-les, echt geweldig...dan willen wij natuurlijk wel les van jou als je weer terug bent ;)
    Have fun

    Hele dikke kus

  • 04 Februari 2009 - 07:51

    NADINE:

    Hee Laura,

    Klinkt leuk en vooral ook heel gezellig! Ben benieuwd naar je stageverhalen, geniet ervan daar!

    XXX

  • 04 Februari 2009 - 08:49

    Carlijn:

    Meis, weer echt een geweldig verhaal van jou! Tja die muggenbulten moeten we er maar bij nemen he, zo'n avontuur! Geweldig!
    Succes met je salsalessen! Daar willen wij natuurlijk in juni alle kneepjes van leren, kunnen we mooi Chillburg op z'n kop zetten ;)
    Have fun!

    Hele dikke kus!

  • 04 Februari 2009 - 10:18

    Robert:

    Wooow, ik ben zo jaloers op jullie weer!! Ik ga de sneeuw in! :P
    Het klinkt allemaal echt super gaaf, doe de leguanen de groetjes van mij he!
    Heel veel plezier nog, ik lees het wel weer!
    xx Robert

  • 04 Februari 2009 - 13:02

    Fam. Verouden:

    Hoi Laura

    Leuk zo'n waar ben je nu site, zo ben je toch nog een beetje bij ons;)

    gr. kim, tiny en john

  • 04 Februari 2009 - 16:30

    Reske:

    Jaaa Laura... 2 verdiepingen.. Dan heb je Boeing Boeing! Wij gaan er zo heen! Coole foto's trouwens! X

  • 04 Februari 2009 - 16:47

    Sjanet:

    Lautjee..
    ik ben jaloers op da weer!! Dus nie zeure over die mugge;) haha
    xx

  • 05 Februari 2009 - 00:32

    Jeff:

    Heeeee fawaka...?

    Ik heb jou een vraag te stellen. Zag jou fietsen vandaag mooie meisje, jij bevalt me wel. Zou jij willen dat ik met jou lekker zou gaan uiteten?

    Ik wil jou komen ophalen dan.

    mi lobi yoe

  • 05 Februari 2009 - 10:31

    Sanne Greijmans:

    Heee meisje,

    echt super die verhalen!!
    Over iets meer dan een weekje kom ik je gezelschap houden en gaan we lekker uit eten :)!!

    heb er zin in!!!!

    X Sanne

  • 05 Februari 2009 - 19:37

    Wim:

    Hee Laura!

    Klinkt goed allemaal! Heel veel plezier daar, zal wel lukken ;)

    Groetjes
    Wim

  • 05 Februari 2009 - 20:28

    Nuri:

    Hee Laurel!

    Jij kan zo een boek vol schrijven, je hebt me weer flink aan het lachen gekregen door je verhaal!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    De foto's zijn ook erg leuk, hebben we een idee hoe het er daar uit ziet!
    Ann, Ellis en Kelly zijn vanochtend ook veilig aangekomen in Zuid-Afrika!

    Dikke kus en veel succes op je stage!
    Groetjes aan Anne.

  • 06 Februari 2009 - 20:23

    Liesbeth:

    Hoi Laura,
    Leuk reisverslag en te gekke foto's.
    Dat maken jullie daar wel.
    We blijven je volgen.
    Morgen gaan Jan en ik Tim in Nijmegen aanmoedigen, maar heel de familie zal duimen, en ik weet zeker ook jij in Suriname.
    Het beste Jan en Liesbeth.

  • 09 Februari 2009 - 12:01

    Sanne Koppers:

    Ik mis je nu al!!!

  • 09 Februari 2009 - 14:45

    Teun Mattheeuwse.:

    hoi laura

    ik ben vandaag voor het eerst op typeles geweest.

    Groetjes Teun.

  • 09 Februari 2009 - 14:55

    Mieke Mattheeuwse :

    Nou,Laura het is wel een gezellige boel daar bij jullie.En ook leuke foto's fijn dat alles goed is verlopen,we blijven je ook volgen,dat is wel leuk nou de grtjes xxx Mieke Henk Tim en Niels.

  • 10 Februari 2009 - 06:25

    Ansfrie:

    Hoi Laura,
    Jullie maken het wel daar volgens mij, de foto's zien er in ieder geval heel gezellig uit. En dat weer!!!!! Heerlijk!!! Gisteren de tweede repetitie zonder jou gehad. Het is opeens wel heel rustig hoe kan dat nou??
    Heel veel plezier daar; natuurlijk ook van Dries, Hidde en Lynn.
    Groetjes Ansfrie

  • 10 Februari 2009 - 07:17

    Miranda:

    Heeeeeey Laura,

    Wat geweldig om je verhaal zo te lezen. Geniet er lekker van! Enneh... Ga je ook nog wat leren daar, of is het alleen maar leuk, leuk en leuk???? Ha ha. Have fun!

    Groetjes Miranda.

  • 10 Februari 2009 - 14:06

    Yvonne Van Rijt:

    Hallo Laura
    Eindelijk heb ik jou site gevonden. Ik lees dat je het erg naar je zin hebt.
    Dat is alleen maar heel fijn ik wens je een hele fijne leerzame stage en tot de volgende keer
    groetjes Fam vam Rijt

  • 10 Februari 2009 - 19:17

    Marjo En Kees:

    Ha die Laura,

    gaat goed daar met jou. Wij hopen dat je 'n onvergetelijke tijd hebt in Suriname. Aan het weer zal het niet liggen ! Hier alles z'n gangetje. Regen, koud, zin in het voorjaar. Geniet vooral van alles wat je daar meemaakt.

    Groetjes uit Oirschot, XXX.

  • 10 Februari 2009 - 19:19

    Wilna:

    Wrijf het ons maar in, het was vanmiddag ijzig koud, natte sneeuw en koude wind, wij hebben nog geen palmbomen nodig. Wat jij in 2 dagen al allemaal hebt gezien en beleefd, dat wordt nog wat. Wel makkelijke kledingkast trouwens!! Gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 29 Nov. 2008
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 32027

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: