My first expierences - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu My first expierences - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu

My first expierences

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

31-januari-2009, 08.30 uur, Schiphol, klaar voor het afscheid en natuurlijk de reis naar Suriname.
Gelukkig mogen we met z’n 6-en afreizen vandaag. We hebben allemaal het visum gekregen afgelopen woensdag, dus met een vrolijk gevoel konden Marijke en ik wachten op de andere meiden.
9.00 - 9.15 uur, paspoorten en tickets gereed en we kunnen richting de incheck balie. De blauwe KLM-kledij komt steeds dichterbij.
Het inchecken verliep snel, dus met z’n allen richting een restaurantje waar we nog even een lekker bakkie koffie kunnen drinken en de laatste praatjes kunnen maken.
Tja we zijn nu eenmaal meiden die voor het laatst in vier maanden in Nederland zijn, klaar zijn voor vertrek en op schiphol zijn, dus dan moeten er natuurlijk wat pictures geschoten worden.
10.45 uur, boarding-time!!!
Nu moeten we door de douane en afscheid nemen van de meegekomen familie en vrienden. Het is echter wel een goed afscheid, want ik ga nu een mooi avontuur te gemoed en ik kom over een paar maanden natuurlijk weer gewoon terug. Met de gekregen kaarten, verhalen, tekeningen en de sUper-DVD op zak ga ik met een goed gevoel door de detectiepoortjes. Wat denk je….. PIEP-PIEP-PIEP-PIEP-PIEP. Dus dan zit er niks anders op dan fouilleren. Niets aan het handje dus mag ik nog een keer door het poortje en…….wederom PIEP-PIEP-PIEP-PIEP-PIEP, Na drie keer heen en weer door het poortje te lopen, geeft ze het bij de vierde keer toch maar op. De aanhouder wint zullen we maar zeggen, en ik mag richting vliegtuig.
De vlucht duurde 9,5 uur, dus dit leverde na een aantal maal slapen, eten, lezen en toch maar weer een beetje slapen de nodige meligheid op.
21.30 uur, tijd om te landen en tijd om mee te gaan met de tijdzone dus het horloge terug naar 17.30 en vooral benieuwd hoe het zal zijn als we het vliegtuig uit stappen.
Ben je ooit in Burgers Zoo geweest? En dan naar Burgers Bush?… ik kan je vertellen dit was het eerste dat in me opkwam toen ik het vliegtuig uitstapte. Maar toch kreeg ik van deze tropische warmte een goed gevoel. Ook dat we de laatste minuten hiervoor over het tropisch regenwoud en een uitgestrekt groen broccoli veld hebben gevlogen, en ook nu op het vliegveld weer direct tegen het regenwoud aan kijken maakt meteen een heleboel goed! :D
Voordat we de bagage konden ophalen, moeten we eerst door de douane heen. Hierbinnen niets dan vrolijke mensen gezien en een airco gevoeld :D. Niets te klagen dus.
Ook vonden we allemaal onze koffer terug.
18.45 uur, op naar de taxichauffeur die op ons staat te wachten met een zeer mooi bordje, Sranan-chicks. Al snel de taxi gevonden en ook onze huisbaas reed meteen met ons mee naar ons nieuwe huisje in Suriname. De rit duurde ongeveer een uur waarvan we de eerste drie kwartier langs bomen, bomen, regenwoud, huisjes, stammen en dorpen hebben gereden. Wij als 6 studenten voor het eerst in Suriname onze ogen uitkijkend en waren hier al meteen van onder de indruk….dit voorspelt veel goeds en er staat ons dan ook nog veel te wachten.
20.30 aangekomen bij ons huisje voor de komende vier maanden. De koffers uit de taxi en een rondleiding door het huis. Aangezien alle kamers er goed uitzien pakte iedereen zijn koffer en liep willekeurig een kamer in. Nadat iedereen een kamer gevonden had, kregen we ook meteen een kleine rondleiding door de buurt. Langs de supermarkten, bank, wisselkantoortje, en even langs de KFC. Het was nu 22.00 uur Surinaamse tijd. Ja we zijn al 18 uur wakker en hebben wel even trek in wat lekkers.
Hierna zijn we naar huis gegaan, nog wat gekletst met de huisgenootjes en daarna één voor één richting bed. Het was een fijn gevoel om tegen 23.30 uur op een bedje te gaan liggen. Wel heb ik nog even een klamboe opgehangen, maar toen toch echt onder de lakens gekropen. Het was een warme nacht. Aan de temperatuur en de vochtigheid moet ik nog wel even wennen, maar met het ‘rustig-aan-gevoel’ kan ik het in deze temperaturen prima eens worden.

01-februari-2009, om kwart voor 5 opende ik voor het eerst mij ogen weer, ze vielen weer dicht, werden weer geopend en om half 9 kwam ik toch maar mijn bedje uit. De ventilator aan en even rustig op tempratuur komen met z’n allen. Rustig douchen, insmeren met zonnebrand, omkleden en we gingen op weg naar een supermarkt voor een lekker ontbijtje, want die zijn hier ook op zondag gewoon geopend :D
Van Marcia hebben we vanmiddag een heleboel nuttige tips gekregen. Maar we kwamen tot het besluit dat we lekker naar het zwembad wilden gaan. Een taxi gebeld en op naar zwembad het Vos. Hier hebben we onze middag lekker doorgebracht en vanavond gaan we met alle huisgenoten en nog wat andere stagiaires lekker in ons eigen huisje eten. Ja, er wordt voor ons gekookt vanavond dus dat komt helemaal goed. Ik vind Suriname in de korte tijd dat ik hier ben al een prachtig land, met vrolijke en behulpzame mensen. Aan het gefluit en geroep is het nog even wennen maar ook dit komt goed….. Het is hier werkelijk NO SPAN… Heerlijk!!!

Ik wil iedereen ook via deze weg nog even bedanken voor alle lieve sms-jes, mailtjes, krabbels die ik in de afgelopen twee dagen heb gehad. Ik vind het ook nu al heel leuk om berichtjes uit Nederland te krijgen, maar kon het helaas niet allemaal bijhouden, dus sorry als ik niet op alle berichten heb gereageerd!! Maar super bedankt!
Ik was natuurlijk heel blij met het mooie sms-je en wedstrijdverslag dat ik heb ontvangen vandaag! 11-9 you go Girls!!!!!!!!!!!!

Tot het volgende verhaaltje!
Oh ja voor de foto’s ga ik nog een webje aanmaken, dus die komen er nog aan..;)
Xx’s Laura

  • 02 Februari 2009 - 05:38

    Dorien:

    Hoi Laura,
    Vanmorgen snel nog even de computer aan gezet om te kijken of je tijd had gehad een bericht te plaatsen. Het was 't waard,geweldig om dit allemaal te lezen. Geniet van alles, heel veel groetjes en xxx mam

  • 02 Februari 2009 - 06:58

    Sanne:

    aaaa echt super om te lezen!! over minder dan twee weekjes zal ik net als jij m'n ogen uit kijken ;)

    zie je iig daar 's avonds als we lekker gaan eten ;)

    Groetjes Sanne

  • 02 Februari 2009 - 07:46

    Niki:

    hey Lautje!

    supervet, altijd fijn om te horen dat je goed bent aangekomen ;) geniet ervan!!

    Dikke kus Niki

  • 02 Februari 2009 - 08:26

    Jean:

    Hallo Laura,

    Fijn te lezen dat je eerste indrukken van Suriname (voor mij het mooiste land ter wereld)zo positief zijn. Geniet er vooral van!!!!
    Met vriendelijke groet,

    Jean.

  • 02 Februari 2009 - 09:10

    Carlijn:

    Lautje..!

    Waaaah wat een verhaal! Echt geweldig om te lezen! Je moet iets doen met die schrijverskunsten van je ;) Kijk nu al uit naar je volgende verhaaltje! En natuurlijk naar de pictures!

    Geniet van alles meis! XxX

  • 02 Februari 2009 - 12:14

    Nuur:

    Hee Laut!

    Wauw wat een gaaf verslag! Helemaal leuk om te lezen!
    Fijn dat je je plekje al een beetje hebt gevonden, het kan nu alleen nog maar leuker worden ;)
    Geniet van alles wat op je pad gaat komen en heel veel succes op stage!

    Liefs, Nuur

  • 02 Februari 2009 - 12:51

    StagiairesSuriname:

    STAGIAIRESSURINAME LIDMAATSCHAP
    Welkom Welkom, Laura in Switi Sranang (lekker Suriname)
    StagiairesSuriname is het online netwerk voor alle stagiaires in Suriname.
    Alle informatie, belangrijke gegevens, leuke en handige weetjes over STAGE IN SURINAME vind je hier.
    In ons forum kan je lekker kletsen met andere studenten en met ons uniek en kosteloos lidmaatschap heb je elke maand kortingen en andere voordelen.
    Kortom StagiairesSuriname, Jouw Positie en Meer…
    Mail ons: info@stagiairessuriname.com wordt lid en ontvang ons welkoms cadeau!!
    www.stagiairessuriname.com

  • 02 Februari 2009 - 13:33

    Esther:

    Ha Laura, wat leuk dat wij hier in de klas jou uitstapje naar Suriname kunnen volgen. Super dat alles zo goed gaat. Geniet ervan.
    Groetjes groep 4A en Esther 't Startblok.

  • 02 Februari 2009 - 14:40

    Corrie De Laat:

    Hoi Laura.
    Kei leuk om jou stage te volgen hier in ons koude kikkerlandje.
    Heel veel plezier en tot het volgende verhaaltje.

  • 02 Februari 2009 - 15:06

    Joke:

    hoi Laura

    Nou om jaloers te worden,zo'n warm weer!!
    stuur de zon maar naar ons ijskoud landje toe!!
    groetjes joke en Gerard

  • 02 Februari 2009 - 15:15

    Marloes :

    Heey meis,

    Gaaf verhaal zeg!! Hoop dat je lekker vaak gaat schrijven, want zo gaat de zon hier ook een btje schijnen!! (zoals je wrs wel weet is het hier stervens koud :S)

    Nog geen nieuws over Winston? haha

    xxxxxxx

  • 02 Februari 2009 - 15:20

    Lenne:

    Hey Lautje..
    Echt supergaaf om dit zo te lezen...ik kan me alleen niet indenken dat de zon daar schijnt..Hier staan alle verwarmingen open en de kachels zijn aan..
    Zaterdag ben ik heel de dag nog een beetje moe geweest..maar het was het zeker waard...
    Geniet ervan...!!!

  • 02 Februari 2009 - 16:32

    Ine Mattheeuwse:

    Hoi Laura,

    Fijn om te horen dat je goed aangekomen bent! Aan de first experiences te zien wordt het een geweldige ervaring.
    Houd het hoofd wel koel!

    Groetjes
    Ine en de rest van de familie

  • 02 Februari 2009 - 17:12

    Reske:

    Whaha! Burgers Bush.. Hebben ze ook zo'n miereneter die je bril schoonhoudt :P
    Die overwinning was zoo relaxed! Zal je de verslagen blijven sturen.. Geniet nog van je vrije dagen daar en ik kijk uit naar je foto's!
    High five! xx

  • 02 Februari 2009 - 17:34

    Liesbeth:

    Hallo Laura,
    Fijn dat je goed bent aangekomen, geniet van de zon en het mooie land,
    Regelmatig schrijven, we volgen je iedere dag,
    het beste, ook van Jan.

  • 02 Februari 2009 - 17:38

    Sanne8:

    heeey lautje, leuk man! ik besef nog niet helemaal dat jij daar gewoon echt zit! hier is het zo koud en dan hoor je zo'n verhalen, heerlijk!
    heb vandaag mijn eerste stagedag gehad, ging best goed!
    hou ons op de hoogte!
    xx

  • 02 Februari 2009 - 17:45

    Inge:

    Hee Laura!!

    Wow ik ben echt jaloers haha,, maar over 74 dagen ga ik naar Peru miss kom ik je wel even opzoeke haha;)!! Echt super als je dat zo leest!!

    Maar geniet ervan meid!!

    xx

  • 02 Februari 2009 - 18:37

    Dries:

    Hallo Laura fijn dat je goed bent aangekomen,ik kom net van opa en ik moest meteen je map lezen die jullie mam bij hem heeft neergelegd. Ook moest ik jou vooral de groeten doen en ook van de rest hier van de stapakker.

    groetjes Ansfrie Dries Hidde en lynn.

  • 03 Februari 2009 - 16:42

    Marc:

    Hey,

    Leuk om een berichtje te krijgen... Ik wil je toevoegen als reisvriend maar weet niet hoe dat moet(A). Hier is alles goed en er ligt wel wat sneeuw...maarrr tis niet echt koud;) (wel lange broek en trui hoor).

    XXX spreek je snel

  • 03 Februari 2009 - 20:22

    Jeanette:

    Hoi Laura,
    Mooi dat we de komende tijd mee mogen genieten van je geweldige avontuur.Heel veel plezier, en stuur maar wat zon naar hier.Groetjes,ook van de rest van de fam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 29 Nov. 2008
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 32030

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: