Lesgeven!!!!!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu Lesgeven!!!!!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu

Lesgeven!!!!!!!!!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

11 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Je hebt van die dagen waarop je denkt; ik zie wel, het komt allemaal wel goed.. Nou gelukkig had ik vandaag ook zo’n dag.
Maandag 03 maart, 07.15 aangekomen op stage, alleen in de klas. Ik mag vandaag waarschijnlijk de dag draaien. Ik weet ondertussen een klein beetje het rooster van de klas, maar dit is niet iedere maandag hetzelfde dus ik begin maar gewoon en dan komt het allemaal wel goed.
Regels van de Klas, ja ik ben maar meteen begonnen met een hartig woordje ;). Ik heb de regels besproken en samen met de leerlingen heb ik één regel van de dag gekozen. Daarna een weekendgesprek, wat de kinderen erg leuk vonden.
Toen was het toch echt repetitietijd. Hier heb ik vorige weken gemerkt dat sommige kinderen de rep’s meer samen dan alleen maken, dus ik had de vorige keer al afspraken gemaakt met de kinderen. Als je praat lever je je repetitie in en je krijgt hem pas terug als je hebt laten zien dat je stil kunt zijn. Bij de 2e keer is het ‘dikke pech’. Binnen een kwartier had ik al 3 repetities in mijn handen. Hier schrokken ze wel van, dus hebben ze verder heerlijk en keurig gewerkt. Door de klaaropdrachten die ik al had ingevoerd werken de kinderen na de ‘lessen’ ook veel rustiger. Dit zie je ook aan de resultaten.
Lezen; ik heb er maar even een nieuwe werkvorm tegenaan gegooid. De kinderen lezen hier heel veel klassikaal. De Juf leest het verhaal voor, en dan lezen de kinderen het tegelijk klassikaal op. Hierdoor kunnen er verschillende kinderen niet volgen. Dus vandaag mochten de kinderen kiezen uit het klassenleesboek, of een leesboek / tijdschrift van het leestafeltje. Ze mochten een lekker leesplekje zoeken in de klas. Met de kinderen het stopteken afgesproken, met natuurlijk de afspraak dat ik ga kijken welk groepje aan het einde dan weer als eerste rustig klaarzit aan het groepje. Je ziet nu kinderen genieten van dit stukje vrijheid dat ze krijgen tijdens het lezen. Het was echt leuk om te zien dat kinderen uit zichzelf aan elkaar voor gingen lezen / samen lezen / meerder boeken kiezen, en er dan ook nog helemaal versteld van staan dat dit allemaal mag. :D
Ook nog een verjaardag van een leerlinge gevierd, een beetje improvisatie en een mengelmoesje van hoe ze het hier vieren en hoe wij het gewend zijn en dat vond ze erg leuk. Kinderen brengen hier ook bloemen voor de jarige en er worden vele liedjes gezongen.
Verder nog een taallesje, rekenlesje en muziekles gedaan.
12.30 uur; de bel klinkt, bidden met de kinderen en de dag is weer om. Wel vermoeiend zo’n
dag maar wel leuk om er alleen voor te staan en getest te worden hoe ver je komt.
De directrice komt nog even langs en meldt me dat mijn mentor er niet was ivm met haar zoon die ziek thuis is en naar het ziekenhuis moest. Dus waarschijnlijk zal ik morgen ook alleen de klas draaien. Ik had trouwens nog een mooi compliment gekregen van de mentor van Anne. In haar klas was een hospitante (Surinaamse stagiaire) les aan het geven, en ze heeft denk ik wel een uur ongeveer in mijn klas gezeten omdat ze het zo rustig vond in mijn klas, hahaha!
Hier komen vakdocenten van de Kweekschool, de Surinaamse stagiaire beoordelen, dus dan hoeft de klassendocent niet per se aanwezig te zijn.

Dinsdag;
07.20 uur, aangekomen op stage, mijn mentor is nog steeds afwezig. Wederom begonnen met het kiezen van een regel van de dag en het beloningssysteem dat een goed effect heeft op de
kinderen. De meeste willen namelijk steeds weer een sticker of bij de zon komen te staan ;)
Ik heb met mijn mentor de afspraak gemaakt dat ik een klassenplaat zou maken voor 3a, waar iets op komt van alle kinderen. Ik laat alle kinderen een eigen naamkaartje maken. Foto’s van alle kinderen komen in het midden van de plaat en de naamkaartjes eromheen. Zodat ze op de deur kunnen laten zien dat het hun klas is. Hier ben ik vandaag mee bezig geweest.
Verder weer taal, reken, lezen gegeven en ook godsdienst stond op het programma. Tja wat doe je dan…. ik heb geluk….. geluk dat ik op de dag voor vertrek naar Suriname nog naar Joseph ben geweest, nietwaar Res en Lenne, mijn dank is op dit moment erg groot! ;). Dus heb ik het verhaal van Jacob en zijn twaalf zonen verteld aan de klas. Tijdens het verhaal ook nog even Go go go Joseph gezongen ;) en natuurlijk over de betekenis van het verhaal gepraat. De kinderen wilden vooral het liedje ook kunnen zingen, dus ik heb deze dag vaak, Go go go Joseph you know what the say. Hang on now Joseph you’ll make it some day, gehoord. :D De rest konden ze toch niet onthouden haha.

Woensdag; mijn mentor is weer op school, toch ook wel lekker moet ik zeggen na twee dagen alleen ;). Toen ik de klas binnenkwam, vroeg mijn mentor me meteen of ik met de kinderen weer wilde beginnen met ‘dat ding van de regels’. Eén van de kinderen had tegen mijn mentor verteld dat we met de regels hadden gewerkt en dat wilde ze wel zien. Verder een rustige dag gehad op stage, even met de kinderen weer het leeslesje gedaan en geschreven.
Op naar huis, Anne en ik hebben het geluk om weer een keer door oceanen en rivieren te fietsen ;). Het regent echt super hard en dan loopt het hier lekker onder. Maar ik had wel een poncho in mijn tasje, dus toch nog een klein beetje droog gebleven :D

Donderdag, 07.45 uur, op naar stage, naar godsdiensttraining. Ja, vandaag hebben Anne en ik met de andere leerkrachten godsdiensttraining. Het thema van de training is; “Wees altijd gelukkig in de Heer”. We beginnen met een meditatieoefening op ‘New world in the morning’ van Roger Whittacker. Het gaat erover dat teveel mensen staan te wachten op de dag van morgen. Daarna moesten we allemaal 2 zorgen op schrijven. We kregen daarop de stelling; “Wees gerust, uw hemelse Vader zorgt voor u!”. Op deze stelling moesten wij onze reactie geven. Deze reactie werd besproken in de groep en hierop ga iedereen in de groep haar reactie. Ook werden er nog twee gebeden voor gelezen.
Anne en ik merkten dat wij beide een andere kijk hebben op het geloof dan onze medeleerkrachten. De mensen hier vertrouwen voor 100% op hun geloof, en dat god hun zal brengen, beschermen en wijzen waar nodig. Wat ik heel mooi vond aan deze training is dat van beide kanten veel respect kwam voor elkaar. Alle meningen werden gerespecteerd en getolereerd.
In de pauze kregen we wat lekkers te eten. Kasave met zure kool, en zoute vis.
Na de pauze moesten we starten met het verzinnen van een slagzin voor de school. Deze slagzin moest het geloof omvatten voor de kinderen maar ook passen binnen de visie van de school en het thema van deze dag. Iedere groep had een mooie slagzin verzonnen en ze zullen dan ook allemaal gebruikt worden in de klas. Om een goede slagzin te verzinnen probeerde ik me zoveel mogelijk te verplaatsen in gedachten van de school een leerkrachten. Dus toch vind ik het wel leuk dat mijn slagzin :D is gekozen. Nl; Deel met de Heer je zorgen, Hij zorgt voor de nieuwe morgen.
Aan het einde sprak de directrice de leerkrachten nog toe. Het ging ook nog over het teamuitstapje. Aan de reacties van de leerkrachten te horen, horen Anne en ik daar waarschijnlijk ook bij. Dus dat zou wel heel vet zijn.
Thuis hebben we ook nog een lekker beschuitje met muisjes gegeten, want Marijke heeft een neefje gekregen. Haar zus is bevallen van een jongetje Tim.

Tijd voor het weekend!!!!!!! Dit weekend staat Berg en Dal & Brownsberg op het programma :D.
Vrijdagavond heb ik mijn tasje gepakt staan. Alles zit erin, mijn nieuwe hangmat, een deken, schone kleren, slippertjes, dus de reis kan morgen beginnen.
Zaterdagochtend, 08.00 uur tijd voor vertrek. Dit weekend is Sharif (ook onze huisbaas) onze gids. Samen met Tanja, Eefke Marcia en Sharif vertrekken we richting het binnenland. Over de Affabakkaweg eerst naar Berg en Dal. Hier gaan we hiken, canopying, en kayaken. Dus dat klinkt al helemaal gaaf. Aangekomen verteld de gids ons dat we starten met het kayaken ongeveer een uurtje of 2 ;). Oeh ik vrees nu al voor mijn armjes hahaha.
Tan en Eef zitten in een tandem en Marcia en ik allebei alleen in een kayak. Het eerste stukje over de brede rivier en daarna de kreek in om meer tussen de bomen door te varen. Het was echt super mooi. De stilte om je heen en ook weer het geluid van de dieren die je hoort.
Mijn armen hebben het helemaal overleefd en nergens last van. Na het leggen van de kayak op de kant, meteen maar even een duik genomen en lekker afkoelen in het water.
Daarna was het tijd voor de canopy :D:D De canopy is een baan van allemaal kabels boven de grond. En vervolgens vliegen door het woud naar beneden ;). Omdat het eerste platform op 35 meter ligt, mochten we eerst een stukje klimmen. Daarna konden we heerlijk kabel na kabel naar het volgende platform zweven. Je gaat met een behoorlijke snelheid en remt jezelf steeds weer net voor het platform af. Van platform 6 naar 7 gingen we over de Surinamerivier dit was ook echt gaaf. En bij de laatste kabel mocht ik als een echt aapje op m’n kop met mijn handen los naar het volgend platform dit was echt vet :D:D
Als laatste gingen we nog hiken. Voordat we vertrokken vertelde kaatje (de gids) de geschiedenis van Berg en Dal. Hoe dit in handen is gekomen van de huidige eigenaar. Dat het vroeger een plantage is geweest, bezet door het leger en dat er goud werd gewonnen. Boven op de berg ligt het graf van de eerst Surinaamse bankier die slaven vrij heeft gekocht. Hier liepen we naar toe. Maar tijdens deze mooie hike begon het plots te storten. En ook al loop je dan tussen de bomen door, we waren binnen 3 minuten toch doorweekt!!! Maar ook dit stopt ons niet en we hebben de tocht mooi afgemaakt. Het was echt een super dag!
Tegen half 6 de auto weer ingeladen en nu gaan we op weg naar de Brownsberg.

Kijk op de heenweg naar Berg en Dal heb ik het geluk gehad om weer een paar uur op een hobbelpaard te zitten, nou ja ik ga nu eigenlijk toch meer voor de boerenknol. ;)
Maar wel vet om zo door de jungle over de bauxietwegen, van gat naar gat, van plas naar plas in een jeep over de weg te scheuren.
Aangekomen op de Brownsberg is het tijd om ons hangmatje in het hangmattenkamp op te slaan. Er waren best wel wat andere mensen meer, en dat was ook wel gezellig. ’s Avonds even een hapje eten en daarna lekker bij de bar kletsen en een cocktailtje en drankje doen.
We hebben maar niet al TE laat gemaakt, want morgen vertrekken we al vroeg voor de tocht naar de Leo- en Irenevallen. Dat is eerst een tocht de berg af en ja op de terugweg moet ik dus ook weer omhoog.
Zondag, 06.30 uur, wakker, door het geluid van de brulapen op de berg. Echt niet te beschrijven wat een gaaf gevoel dat geeft dat je wordt gewekt door zo’n natuurlijke wekker. Dat ik dan in mijn hangmatje lig en naar rechts kijk en recht regen het regenwoud kijk is dat echt heel gaaf.
09.00 uur tijd voor een ontbijtje.
10.30-11.00 uur tijd voor de wandeling. Ik vertel je, het is echt super mooi. Het is zo’n raar besef dat je gewoon door de Amazone loopt en super mooie dingen ziet. Maar doordat het wel veel geregend heeft, is de grond best nat. Dus je raad het al, ik ga natuurlijk één keer onderuit, en knal net met mijn kont op een smal stronkje van een boomstam. ;) Wat een zeer komisch tafereel opleverde. Hahaha, heb ik de komende dagen tenminste nog een aandenken aan deze mooie tocht. :P
Bij de Irenevallen aangekomen, in onze bikini en onder de waterval naar boven klimmen. Echt vet.
Daarna naar de Leovallen gelopen. En de tocht weer helemaal omhoog terug naar het hangmattenkamp. Het was echt een topdagje.
Tegen 16.00 uur begon het echt super hard te regen dus wij alles weer inpakken en moesten richting huis, ivm weer en lichten. Om 20.00 uur 20.30 uur weer in de stad aangekomen. We maken even een tussenstop bij de Roopram waar we genieten van de roti.


Maandag 09-maart, 07.00; het regent al de hele nacht en morgen megahard. De straat en ons erf staat onderwater. Dus wij gaan niet fietsen naar stage en zijn een taxi aan het bellen.
07.30 nog geen taxi bereikt. 07.45 nog geen taxi bereikt. Dit is het tijdstip waarop onze stageschool begint, dus bellen we maar even met de mededeling dat we iets later zijn. Dit is in orde dus nu is het wachten op de taxi. De andere meiden bellen ook naar stage met deze mededeling en krijgen te horen; Blijf maar thuis, de school / het plein staat onderwater. Dus we blijven dicht vandaag. Maar Anne en ik kunnen wel gewoon naar stage toe. Om 08.40 uur is er dan eindelijk een taxi aangekomen. Voor de taxichauffeurs is het ook geen pretje door deze straten en met dit weer. Overal staat file en heel veel taxi’s kiezen er ook voor om niet te rijden met zo’n weer. Dat is ook wel begrijpelijk natuurlijk.
Aangekomen in mijn klas zie ik dat mijn mentor zelf ook al is gestart met het beloningssysteem en de regel van de dag. Dus dat is wel echt vet om te zien, dat ze er zelf ook op dezelfde manier mee door gaat.

Dinsdag; Vandaag beginnen we de dag met z’n allen. De opa van Tanja is vorige week overleden aan een hartstilstand en wordt vandaag in Nederland begraven. Hier hebben wij met z’n zessen een herdenkingsdienst voor Tanja en haar opa in de kerk. Ze had een heel mooi stukje geschreven wat ze voorgelezen heeft en de Pater heeft verder de mis gedaan.
Wij zijn na de mis, met z’n allen even thuis geweest. Anne en ik zijn om 11.00 uur nog even naar de stage gegaan. Mijn mentor had zelf markoessasap gemaakt, wat ze heel graag aan mij wilde laten proeven, het was dan ook erg lekker.
Anne en ik hebben de dag (het regent nog steeds echt hard) doorgebracht met een lekker filmpje
20.00 uur, morgen is het Howli Pagwa. Dit is hier een nationale feestdag dus morgen zijn we allemaal vrij. Maar het is officieel een feest van de Hindoestanen. Een feest om het goede over het kwaad te vieren. Vandaag zijn wij bij een feest bij de tempel van Radha Krishna Mandir. Hier wordt een brandstapel aangemaakt. Het goede blijft liggen in de as en het kwade verbrandt. De mensen kunnen vanuit hier weer een nieuwe start maken.
Door de regen wordt het feest een beetje geremd, maar niemand geeft op. In de tempel mogen we genieten van dans, muziek, toespraken en de vriendelijkheid en hartelijkheid van de mensen. We krijgen lekkers te eten en drinken en veel mensen vinden het leuk dat we zo geïnteresseerd zijn in hun cultuur en geloof. En ze willen dan ook maar al te graag uit leggen wat het feest inhoudt en wat ze nog gaan doen. We worden uitgenodigd om morgen weer te komen om 9 uur. Dan wordt het feest opnieuw ingeluid en voortgezet. Dus ik ben benieuwd…………………………..

Hier kun je weer een beetje zien wat ik zoal meemaak ;) ; http://picasaweb.google.nl/lauramattheeuwse/Week56HetWeekendVanBergEnDalBrownsberg?authkey=Gv1sRgCO2wmIHIp47HMg#

Odi & Bosi Laura

  • 11 Maart 2009 - 14:26

    Thea:

    He Laura, geweldig dat je zulke leuke en fijne dingen meemaakt. En een echte opsteker,als je mentor dingen van je overneemt. Ja en die regen!!!Ach volgens mij maakt dat voor jullie niets uit,geniet nog lekker van alles en tot de volgende keer.veel groetjes van ons allemaal.Thea en de rest.

  • 11 Maart 2009 - 16:15

    Joke:

    Hallo buurmeisje

    Laura het is echt leuk om je verhalen te lezen,geniet er maar van!!
    groetjes de van Houtjes

  • 11 Maart 2009 - 18:16

    Dorien:

    Woooow Laura, wat een super verhaal weer. En dan die foto's echt helemaal geweldig. Wat een ervaringen .. en dan die natuur echt heel mooi. groetjes en xxx mam

  • 12 Maart 2009 - 12:18

    Marloes :

    Zoooo echt mooie foto's zeg! Die Irenevallen! :O Echt indrukwekkend!
    Fijn dat het op stage ook zo goed gaat. Keep up the good work!

    Big Bosi

  • 12 Maart 2009 - 13:56

    Carlijn:

    Wow, weer een lovely verhaaltje! En die foto's, zooooo om jaloers op te worden! Wakker gemaakt worden door een stel brulapen, wie wil dat nou niet!
    Ga zo door! En je mail is onderweg ;)

    Dikke Kus

  • 12 Maart 2009 - 17:54

    Reske:

    Hey Kala! Vet verhaaltje weer en top mailtje haha! Ik ga zondag checken of ze daar beter zijn! xx

  • 18 Maart 2009 - 23:01

    Jacqueline:

    Hé Laura.Potverdikke ik word stikjaloers!Zitten wij hier maar in ons kikkerlandje....Je bent echt een verhalenschrijfster. Mooi dat je iedereen mee laat genieten van al jullie belevenissen. Krijgen wij tenminste ook een beetje 'cultuureducatie'.Veel succes met je 'kids'. Het gaat je weer goed af lees (en zie) ik. Ik zal Mari ook eens proberen aan te zetten tot een reactie.Maar je weet, hij computerschuw (of vreemd). Heel veel groetjes. Take care!! Jacqueline.

  • 19 Maart 2009 - 19:45

    Stefan Van H:

    Heej Laura,

    Volges mij heb jij het daar zo slecht nog niet, als ik die foto's zo zie. Ziet er allemaal erg leuk uit! Maar daar kennen ze toch ook het begrip regen:P!

    Xxx Stefan

  • 21 Maart 2009 - 12:05

    Sanne Greijmans:

    Heeee laura.

    weeer een super verhaal!
    je bent dus ook wakker gemaakt door de brulapen ;) echt een apart gevoel he! lig je daar in je hangmatje te luisteren naar brulapen die een lawaai maken of dat het lijkt dat ze naast je hangmat staan!

    geniet er nog van meisje!!

    x Sanne

  • 22 Maart 2009 - 23:15

    Martien.:

    Hee Lola,

    Als ik je vehaal lees en de foto`s van de natuur daar zie, dan kunen wij gerust een week overkomen
    Hebben ze ook nog ruimte voor geiten met jonkies?
    Wij hebben er 2 Bassie en
    Passie ,ik zoek wel even via Google Earth.. of er in Paramaribo een wei is.

    gr,Fam Mattheeuwse NWDK3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 29 Nov. 2008
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 32020

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: