“Juf, juf ik heb u op tv gezien!!!!!!!!!!!!!” - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu “Juf, juf ik heb u op tv gezien!!!!!!!!!!!!!” - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Mattheeuwse - WaarBenJij.nu

“Juf, juf ik heb u op tv gezien!!!!!!!!!!!!!”

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

27 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Ik was geëindigd bij de Hindoestaanse tempel, voor het inluiden van het Holi Phagwa feest. Woensdag 11 maart waren we om 9.00 uur alweer uitgenodigd voor hervatting van het feest. Maar wij lagen natuurlijk alle 6 om 9.00 uur weer op één oor. Om 8.30 uur, nog wel even wakker geworden, maar het regende dat het goot, dus ook geen zin om door deze stortbui naar de tempel te gaan. Holi Phagwa is een nationale feestdag en daardoor zijn we vrij vandaag!
We willen toch graag meer mee krijgen van het feest, dus ’s middags op de fiets richting het onafhankelijkheidsplein. Onderweg Hindoestanen tegengekomen, waarmee we naar een Phagwa feest zijn gegaan en verder hebben gefeest. De kern van het feest is dat mensen elkaar het goede over het kwade wensen en dit aan de goden vragen, en elkaar daarvoor ondergooien en insmeren met allerlei kleuren verf en verfpoeder. Je raad het al, ook wij aan het strooien en smeren!!! Het was echt een groot feest.
Het mooiste was nog wel de thuiskomst. Met veel moeite vervoer naar huis gevonden. Zit je van boven tot onder, onder de verf en smurrie, kom je thuis is er geen water. Haha ik kon als één van de weinige de lol ervan inzien, vond het best een goede grap.
Zit ik onder de verf, moet ik morgen gewoon naar stage kan ik niet eens mijn gezichtje wassen. Gelukkig is alles goed gekomen en hadden we een uurtje later weer water, wel weinig dus SNEL douchen.

Donderdag mocht ik gelukkig schoon en fris weer op de fiets naar stage. (Het douchen was eigenlijk niet nodig geweest, want dat heb ik tijdens mijn fietstochtje naar school nog eens mogen doen ;)). Anne en Marijke hebben iets minder geluk en hebben nog prachtige roze highlights.
Toen ik aankwam op het schoolerf, was het eerste dat ik hoorde, “Juf, juf ik heb u op tv gezien!!!!”. Mmm even graven in mijn geheugen, maar inderdaad we zijn gister geïnterviewd en ik heb wel iets gezegd voor de camera. ;). Als het goed is krijgen we er een dvd-tje van, dus dan kan ik als ik terug ben in NL mijn Surinaamse Tv-debuut met jullie allemaal delen. :P
Verder deze dag begonnen met lesgeven, want mijn mentor kwam later ivm het weer. Dus heb de klas tot 11.00 uur ongeveer mogen draaien.
Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat we maandag officieel zijn gestart met onze salsalessen. Elke maandag en woensdag hebben we nu salsa. Maar omdat het gister Phagwa was hebben we vandaag weer les gehad.
Ook heb ik nog even een nieuwe sportoutfit ingeslagen, want heb al mijn sportkleren thuisgelaten en heb hier wel een abonnementje op de sportschool. Tot nu toe steps op woensdag, maar dat wordt door de salsa conditietraining op de vrijdag. :D

In het weekend hebben we na een hele week vol met regen, ondergelopen straten, een blank erf, gelukkig weer mogen genieten van de zon. Meteen maar even met onze handdoeken en hangmatten bij het zwembad neergestreken, waardoor mijn huid weer een beetje meer bruin met een klein beetje rood is geworden. ;).
Zaterdagavond hebben Tanja, Anne en ik, voor het stappen bij La Caff en Zsa Zsa Zsu, genoten van een heerlijke cocktail. Anne ging voor de ‘Bailyes’-tail, Tanja voor de ‘Mango-tail’(ja ik weet het niet meer precies ;)) en ik voor de Bacardi Berry Blast… HEERLIJK!!!

16 maart – 20 maart; Met de stage loopt het nog steeds lekker. Steeds meer aan het remediëren met kinderen op gebied van rekenen. Daarnaast zoveel mogelijk lessen geven, met wat verschillende werkvormen in de lessen en werken aan het klimaat in de klas.
Ik vind het ooit best wel moeilijk om te overleggen met mijn mentor, omdat je zelf niet teveel wilt veranderen in de klas en respect hebt voor de leerkrachten hier. Ook wil ik niet teveel vragen om te doen of lessen te geven. Dus het is soms best lastig om lessen of activiteiten uit te voeren. Aan de andere kant krijg ik meestal ook weer veel ruimte om lessen of activiteiten uit te voeren. Het is de ene week of dag weer net iets anders dan de andere. Maar nog steeds ontzettend leerzaam.

Donderdag ben ik samen met Marcia naar ‘Oma’ geweest. Een zeer lieve, fitte en heldere dame van 96 jaar, die er erg van houdt als er wat ‘jeugdige dames’ op bezoek komen. Het onthouden van mijn naam was wat lastig, dus voor vandaag ben ik omgedoopt tot Laila. Ik moest mijn naam maar even opschrijven dan weet ze het de volgende keer zeker. ;) (Volgens oma heb ik trouwens ook nog wat tropisch bloed, iets Turks, Marokkaans of Italiaans ofzo, nieuw voor mij iig, haha) We hebben mooie verhalen gehoord, en genoten van heerlijk eten bij Oma.

Tijd voor het weekend!! Zaterdagmorgen om half 9 met alle huisgenootjes, hop in het busje en op pad naar Gosterie. Gosterie is een plaatsje (redelijk in het binnenland) aan een diepzwart kreekje. Een gids, Boti genaamd, was bezig hier een plek op te bouwen, met slaaphutten, kampvuur e.d. om feesten te vieren en een soort van ressort te creëren. Hij is helaas onlangs in het bos overleden, dus is dit nu een verlaten dorpje. Een huisgenoot van ons heeft dit nog wel gezien als ‘levendige’ plek. Wij kregen nu de kans om naar dit dorpje te gaan. Het zag er nog goed uit en de plek zelf is echt super mooi!!! Zoveel rust en de natuur is echt super hier. Gelukkig zijn er weer plannen om de ideeën weer op poten te zetten. Wij hebben hier een hele mooie, gezellige en vooral relaxte dag gehad.
’s Avonds heb ik nog even een beestie uit Tanja dr kamer gevangen, want ze vond het niet heel relaxt om met dat beest te slapen. ;)

Maandag 24 maart, vandaag is Sjouke bij Anne en mij op stagebezoek. Sjouke is van het Interactum. Eerst was er even een praatje met de directie en daarna kwam Sjouke bij mij en vervolgens Anne in de klas kijken. Ik was bezig met een rekenles en Anne met muziek. Sjouke was over ons beide heel tevreden, wij ook over onszelf (A) haha. Nee, de stage loopt lekker en we kunnen ons goed vinden in de school. Na het klassenbezoek, even met Sjouke om de tafel om de les en de stage door te spreken.
Nu is mijn wens al zolang als ik naar Suriname wil, ook dat ik heel graag voor een stageweek echt het binnenland in wil. Ik had daar in NL, me niet voor opgegeven omdat ik dacht dat je alleen naar Groningen kon en dit is wel heel anders dan de stad, maar niet echt in het binnenland. Dus zelf maar informatie gaan inwinnen over scholen in het binnenland, vooral bij Jean. (red. leraar De Kempel, studiereis Suriname)
Vanuit deze gegevens en twee gesprekken met Sjouke hierover kreeg ik vandaag om 16.30 uur te horen dat Anne en ik welkom zijn op de school in Ligorio. Dit is echt super vet, dus trek ik hier rond 27 april heen. Ligorio, ligt ver in het binnenland, naast Kajana (Cayana) en Awaradan!
Dinsdag zijn we met de studenten van het Interactum uit eten geweest dit was zeker gezellig.
De stage deze week liep erg lekker, veel lessen gegeven en in groepjes gewerkt waar de kinderen van ontzettend druk, naar goed samenwerken zijn gegroeid.
Ook lekker een paar dagen naar het zwembad geweest.
Naast de gekkojacht op de kamer van Tanja ben ik deze week ook op rattenjacht geweest in de kamer van Marijke.. De gekko gevangen en de rat niet gevonden…. Gelukkig, geen spoor te bekennen :D.

Ook hebben we afgesproken om van ’t weekend samen met andere meiden van het Interactum op trip te gaan.. Kijk en nu wil ik jullie natuurlijk niet al te jaloers maken, maar……
dit weekend ga ik dus doorbrengen op een super mooi / prachtig / onbewoond eiland in het Brokopondomeer. Ik zie mezelf alweer liggen in m’n hangmatje tussen de palmbomen en genieten van een topwandeling, de omgeving, het water en de boottochtjes… Jullie? :P

Ik houd jullie weer op de hoogte en ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle lieve en leuke berichtjes voor en tijdens de stage… ;)
En natuurlijk weer even de fotootjes; http://picasaweb.google.nl/lauramattheeuwse/Week678HowliPagwaGosterieStageEnEenMooiVooruitzicht?authkey=Gv1sRgCPPtlr-i3O-MJA# ;)

Dikke Brasa Laura

  • 27 Maart 2009 - 05:25

    Marc:

    Hey,

    Leuk verhaal!! Hoeft de pabo misschien niet meer af te maken. Wie weet wordt je daar wel een grote filmster;).
    Veel plezier nog!!

    XXX Marc

  • 27 Maart 2009 - 09:13

    Kelly:

    Hoi meissie(s),

    Wat een belevenissen weer en wat fijn dat het zo gaat op stage!!!
    Wat hebben het toch zwaar he?! Hihi.
    Hier ook alles zijn gangetje.

    Dikke soen uit SA

  • 27 Maart 2009 - 13:30

    Dorien:

    Hoi Laila,
    Nou dat Turks, Marokkaans of Italiaans bloed zit er toch niet in.
    Heel leuk verhaal weer. En de foto's zijn ook prachtig. Jullie klas ziet er erg gezellig uit, leuk met die paashazen aan de muur. En de stickertjes herken ik volgens mij?
    groetjes en een hele dikke kus X Mam

  • 27 Maart 2009 - 13:30

    Lenne:

    Die foto's zijn echt weer sprekend voor alles wat je beschrijft. Hier waait het op het moment heel hard en het regent al de hele week.
    Ik zit op de Pabo al 2 uur te wachten op mn laatste lesje, en dat is Beeldende vorming. Om 15.00 uur mogen we weer. En dan begint morgen het korfballen weer. Ik denk dat ik met het coachen mn regenlaarzen aan kan doen. De velden zullen er wel niet uitzien. Maar hopelijk nog niet zo erg als de straat op de 1e foto.
    Ik mail je volgende week weer een keertje voor een uitgebreid verslag van de afgelopen weken.

    Groetjes en veel plezier!
    Lenne

  • 27 Maart 2009 - 13:36

    Thea:

    He Laura, als ik het zo allemaal lees, denk ik dat jullie straks geen zin meer hebben om naar Ned. te komen. (GRAPJE)Wel fijn dat jullie zo veel lol hebben. Veel groetjes van ons allemaal

  • 27 Maart 2009 - 13:46

    Lenne:

    Die foto's zijn echt weer sprekend voor alles wat je beschrijft. Hier waait het op het moment heel hard en het regent al de hele week.
    Ik zit op de Pabo al 2 uur te wachten op mn laatste lesje, en dat is Beeldende vorming. Om 15.00 uur mogen we weer. En dan begint morgen het korfballen weer. Ik denk dat ik met het coachen mn regenlaarzen aan kan doen. De velden zullen er wel niet uitzien. Maar hopelijk nog niet zo erg als de straat op de 1e foto.
    Ik mail je volgende week weer een keertje voor een uitgebreid verslag van de afgelopen weken.

    Groetjes en veel plezier!
    Lenne

  • 28 Maart 2009 - 14:14

    Robert:

    Heerlijk klinkt het! Hier schijnt de zon ook, maar tis niet zo warm en lekker dat ik in een hangmat kan liggen *jaloersss* :D
    Wanneer komen jullie eigenlijk terug? Echt gaaf van die school in de bush bush!
    xx Robert

  • 29 Maart 2009 - 13:06

    Marloes :

    JOEHOE weer een update'je!! Hoe is het daar op dat onbewoonde eiland? Zoals een groot poeet al eens zei:

    op een onbewoond eiland
    loopt niemand voor je neus
    ja je voelt je d'r blij want
    lekker leven is de leus
    geen, pietsie pech want je hoeft er niets
    valt er niet van je fiets
    ligt op je luie haidewiets
    drinkt met je billen bloot
    melk uit een kokosnoot
    je wordt vanzelluf groot
    op een onbewoond eiland
    zijn alle dagen fijn
    op een onbewoond eiland
    daar zou ik willen zijn!

    ENJOY!

    xx

  • 29 Maart 2009 - 19:20

    Carlijn:

    Jippie, weer een verhaaltje van ons Lautje!
    Super, super, super! Wil strakjes natuurlijk alles weten van je verblijf op een onbewoond eiland ;)
    Ga zo door! XxX

  • 31 Maart 2009 - 14:00

    Nichtje Niki:

    Hoi nichtje laura,

    supervet wat je allemaal meemaakt!

    met winston ook nog alles goed?

    KUS

  • 05 April 2009 - 10:28

    Ome Dries:

    Hee Laura, ik zie dat je het erg goed maakt daar.
    In oirschot hebben we opa's huisje leeg morgen is de oplevering. We zij n afgelopen woensdag gestart met 43 oudleden van de drumband aan het slagwerkspektakel wat op 17 mei voor de kerk gaat plaatsvinden. wordt kri vet. Ik heb mijn blokken organisatiekunde en marketing met zeer goed gevolg afgesloten.Ben nu gestart Financial-management wat eind mei klaar moet zijn. Hard werken dus voor den ouwe. We gaan zometeen naar de lentefair bij de anthonius kapel in Straten het weer is redelijk droog en 15`c

    XXX van ons allen en ook van opa,die al weer behoorlijk de mopperpot begint uit te hangen nu hij gewend raakt in het bejaardenhuis.

    Groetjes Ome Dries.

  • 05 April 2009 - 10:34

    Meike:

    laura,je bent in Suriname
    ik mis je maar ik vind je
    wel lief !

  • 05 April 2009 - 11:10

    Jet:

    hallo laura
    ik heb je verhalen gelezen geweldig wat jullie allemaal meemaken
    Meike is voor de eerste
    keer gaan oefenen op school teun en harm gaan
    de sponsorloop lopen
    teun met te grote laarzen
    en harm op de skelter we gaan nu naar je moeder of
    dat ze hun wil sponseren
    over sponsen gesproken
    bij ons was het ook 24
    graden de kinderen hebben met natte sponzen
    elkaar aan het af gooien
    en ze hadden de sproeier
    onder de trampo ik dacht
    dat dat koud zou zijn
    maar ze zeiden van niet
    groetjes Jet


  • 08 April 2009 - 20:28

    Kees En Marjo:

    Ha Laura,

    hier alweer bijna Pasen en voor jou begint het ook al te korten. Geniet nog van je kleine Surinamertjes en wij zullen er zondag met de paasbrunch een extra eitje op pakken !

    Heel veel groetjes uit Oirschot, Kees, Marjo, Koen en Niki.

  • 12 April 2009 - 07:42

    Ome Martien.:

    Lola,
    Vrolijk Pasen,pas nu een beetje op met de eieren
    die je in het binnenland vind want echt,deze zijn waarschijnlijk niet van de Paashaas,gr Martien.

  • 13 April 2009 - 18:13

    Hanneke:

    heej Laura,
    Je hebt het daar wel naar je zin zie ik haha wie had het ook anders verwacht. Begint nou toch onderhand wel weer tijd te worden dat je weer naar eindhoven komt! Maar nu nog rondtrekken als ik het goed begrijp. Jullie mam nog gesproken en die vertelde ook dat je het naar je zin had. Hier druk, beter weer, druk, school, druk, en je kan de zin zelf wel afmaken he haha
    Veel plezier nog en geniet ervan
    xx Hanneke

  • 18 April 2009 - 08:31

    Miranda:

    Hallo Laura,

    Wauw zeg, wat zal dit een tijd voor je zijn om echt nooooit meer te vergeten. Sla het goed op in je gedachten!! Hier is alles prima hoor. Het leventje draait gewoon door. Niks hangmatje, niks onbewoond eiland maar gewoon gewoon gewoon. Maar we genieten inmiddels ook hier steeds vaker van echt lekker weer.

    Nog een fijne tijd!!

    Groetjes Miranda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 29 Nov. 2008
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 31993

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: